آیا چت کردن دختر و پسر حرام است ؟

زنان با زنان می توانند چت کنند و همینطور مردان با مردان . به شرطیکه در آن امری مخالف شرع وجود نداشته باشد، مانند گفتگوی ویژه زنان با مردان، که معمولا در این گفتگوها گاها در سخن گفتن تساهلی از طرفین روی می دهد که به نوعی، دعوت به فتنه بینشان می نماید، و بنابراین واجب است که در این مواقع گفتگو را ببندند و از آن دوری کنند، تا دچار فتنه نشوند.

و در بیشتر مواقع در این گفتگوها بر طرفین شر و بلایی واقع می شود، و آنها را در عشق و شیفتگی می اندازد، و بعضی از آنها را طوری دچار هیجان می کند که از آن هم ( عشق) بالاتر می برد، و شیطان طرفین را به بازگو نمودن اوصاف دیگری که منجر به فساد است می کشاند.

از جناب شیخ ابن جبرین رحمه الله سوال می شود: حکم مبادله پیام بین پسران و دختران جوان چیست؟ با توجه به اینکه این ارتباط خالی از فسق و عشق است.

ایشان پاسخ دادند:

بر هیچ انسانی جایز نیست که به زنی بیگانه پیام بفرستد، با توجه به اینکه فتنه است، و با وجود اینکه پیام دهنده فکر می کند که در آنجا فتنه ای نیست، اما شیطان دست از سر او برنمی دارد تا اینکه مرد را بوسیله زن و زن را بوسیله مرد می فریبد و دچار وسوسه مینماید. و پیامبر صلی الله علیه وسلم امر فرموده اند که از گوش دادن به شخص زبان باز دوری نماید، و خبر داده اند که مردی خواهد آمد درحالیکه مومن است، اما سخن باز دست از سر او بر نمی دارد تا اینکه او را دچار فتنه می کند.

و در رد و بدل نمودن پیام بین پسران و دختران جوان فتنه ی عظیم و خطر بزرگی وجود دارد که واجب است از آن دوری شود هر چند که سوال کننده بگوید: در این امر عشق و هیجانی وجود ندارد.(نقل از : فتاوی المرأه ، جمع محمد المسند ، ص ۹۶).

لذا شایسته است که جوانان مسلمان از چت کردن با دختران و پسران بیگانه و یا نامحرم خودداری نمایند.و فرق نمی کند که این ارتباط به چه منظوری صورت بگیرد.
بهر حال گفتگوی اختصاصی زنی با یک مرد نامحرم؛ به هر قصدی که باشد جایز نیست، زیرا این کار دربرگیرنده نوعی خلوت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم درباره آن می فرماید:

«ما خلا رجل بامرأه إلا کان الشیطان ثالثهما» (روایت امام احمد ۲۶/۱).

یعنی: هیچ مردی نیست که با زن (نامحرمی) خلوت کند مگر اینکه شیطان شخص سوم بین آنها خواهد بود (تا آنها را وسوسه کند).

علاوه بر اینکه اینکار در حکم خلوت است، این ارتباط منجر به سوء استفاده شیطان از طرفین و متمایل ساختن آنها به همدیگر می شود. پس بهتر است از این شیوه پرهیز .

مقاله پیشنهادی

اسباب تقویت صبر انسان بر مصیبت‌‌ها

رعایت امور ذیل در صبر بر مصیبتِ‌ از دست دادن فرزندان، خانواده، خویشاوندان و دیگر …