آیا وضو با لمس زن باطل می شود (در چهار مذهب)

جواب:

خداوند متعال در قرآن میفرماید:

 ” … أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْکُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَیَمَّمُوا … ” (النساء : ۴۳)

« … یا یکی‌ از شما از قضای‌ حاجت‌ آمد، یا با زنان‌ نزدیکی‌ کرده‌ باشید و آبی‌ نیافتید پس‌ با خاک‌ پاک‌ تیمم‌ کنید … »

 
علماء در مورد معنا و حکم این آیه اختلاف نظر دارند به شرح زیر:
 ۱⃣مذهب حنفی:
 در مذهب حنفی لمس زن چه با شهوت باشد و چه بغیر شهوت، و چه با عمد باشد و چه بغیر عمد، وضوء را باطل نمیکند، و یکی از دلایلشان اینست که در این آیه مقصود از “لمس” نزدیکی و جماع است، و نه مجرد لمس کردن.

۲⃣مذهب شافعی:
در مذهب شافعی، درست برعکس مذهب حنفی میباشد، یعنی لمس کردن زن چه با شهوت و چه بغیر شهوت، و چه سهوا باشد و چه عمدا، یعنی هرنوع تماس با زن چه کوچک و چه بزرگ وضوء را باطل میکند، و یکی از دلایلشان اینست که معنای “لمس” دراین آیه همان ملامست است.

۳⃣مذهب مالکی و حنبلی:
 در مذهب مالکی و حنبلی، قولشان ما بین دو قول مذهب ابو حنیفه و امام شافعی میباشد و میگویند که اگر لمس زن با شهوت باشد وضوء را باطل میکد، ولی اگر لمس زن با شهوت نباشد وضوء را باطل نمیکند.
 
و هر کدام از این ائمه دلایل خودشان را قانع کننده میدانند، ولی پس از بررسی این موضوع و تحقیق بیشتر توسط علماء حدیث و غیره، قول راجحتر را قول ابو حنیفه میدانند که میگوید لمس زن چه با شهوت باشد و چه بغیر شهوت، و چه با عمد باشد و چه بغیر عمد، وضوء را باطل نمیکند،
و ابن‌ جریر طبری‌ می‌گوید که این‌ رأی‌ به‌ صواب‌ اولی‌ است، زیرا از عایشه رضی الله عنها روایت شده است که :
” أن النبی صلی الله علیه وسلم کان یقبل بعض أزواجه ثم یصلی ولا یتوضأ ” (روایت ابوداود و نسائی)،

یعنی: ” پیغمبر صلی الله علیه و سلم بعضی‌ از زنان‌ خویش‌ را می‌بوسید و سپس‌ نماز می‌خواند بدون ‌آنکه‌ وضو بگیرد “، و ابن ‌کثیر نیز این ‌رأی‌ را ترجیح‌ داده‌ است‌.

بنابراین قول راجحتر اینست که لمس کردن زن چه با شهوت و چه بغیر شهوت وضوء را باطل نمیکند.
والله اعلم

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …