آیا ضمیر علیکم در آیه تطهیر دلالت بر درستی ادعای شیعه دارد؟

جواب شیعه:
شیعه می گوید ضمیر علیکم در آیه:
« إِنَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا »
دلیل است بر اینکه منظور آیه ،زنان پیامبر نیست زیرا اگر مقصود زنان می بود باید ضمیر جمع مونث ( علیکن ) میامد!
و علیکم دلالت دارد بر اینکه این آیه درباره ۵ تن است!

اما جواب ما:
کلمه اهل البیت در زبان عربی یک حرف مذکر است. زیرا معمولاً اهل هر خانه ای را زنان و مردان و دختران و پسران تشکیل میدهند و خانه ای که فقط افراد آن مونت باشند قابل تصور نیست، لذا عرب ها عادتاً با کلمه اهل البیت ضمیر مذکر را بکار میبرند. و این هم دلایل قرآنی که شاید زبان شیعه را ببندد.
قَالُوا أَتَعْجَبِینَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ رَحْمَتُ اللَّهِ وَبَرَکَاتُهُ عَلَیکُمْ أَهْلَ الْبَیتِ إِنَّهُ حَمِیدٌ مَجِیدٌ
گفتند: «آیا از فرمان خدا تعجب میکنی؟! این رحمت خدا و برکاتش بر شما خانواده است؛ چرا که او ستوده و والا است!»
«هود/۷۳»
آیه خطاب به ساره زن حضرت ابراهیم است و در آن خانه فقط ساره بود. اهل بیت فقط ساره بود. اما با این وجود ضمیر مذکر آمده است.

«الأحزاب/۳۳»
« وَحَرَّمْنَا عَلَیهِ الْمَرَاضِعَ مِنْ قَبْلُ فَقَالَتْ هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَى أَهْلِ بَیتٍ یکْفُلُونَهُ لَکُمْ وَهُمْ لَهُ نَاصِحُونَ »
ما همه زنان شیرده را از پیش بر او حرام کردیم (تا تنها به آغوش مادر بازگردد)؛ و خواهرش (که بیتابی مأموران را برای پیدا کردن دایه مشاهده کرد) گفت: <آیا شما را به خانواده‌ای راهنمایی کنم که می‌توانند این نوزاد را برای شما کفالت کنند و خیرخواه او باشند>
«القصص/۱۲»
در آیه فوق منظور از اهل بیت ، مادر موسی است اما با این وجود باز ضمیر بصورت مذکر آمده تا شاید ضمیر و وجدان شیعه ها بیدار شود و حق را بپذیرند.

دوماً:
در ۵ تن شما یک نفر، زن است! پس چرا ضمیر جمع مذکر آمده؟!
چرا نیامده علیکم و علیکِ؟
میدانم که جواب شما چیست!
بله اگر مخاطبین مجموعه ای از زن و مرد باشند ضمیر مذکر ،غالب می شود و گروه را با ضمیر مذکر خطاب می کنیم.
و این را هم اگر نمیدانید بدانید که اگر در گروهی صد نفره ،۹۹ نفر زن باشند و یک نفر مرد،باز ضمیر مذکر را برای آن گروه بکار میبرند! این دستور زبان عربی است.
پس وقتی آیه می گوید:
«ِِوَقَرْنَ فِی بُیوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیهِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاهَ وَآتِینَ الزَّکَاهَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا »
«و ای همسران پیامبر ، در خانه‌های خود بمانید، و همچون دوران جاهلیت نخستین (در میان مردم) ظاهر نشوید، و نماز را برپا دارید، و زکات را بپردازید، و خدا و رسولش را اطاعت کنید؛ براستیکه خداوند می‌خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملا شما را پاک سازد.»

پس اینجا منظور از اهل بیتی است که متشکل است از پیامبر و زنانش، پس باید که ضمیر مذکر می آمد! و باز تکرار میکنیم که اصلا خود کلمه (اهل بیت)، کلمه ای مذکر است.

ادامه دارد…………
محمد باقر سجودی

مقاله پیشنهادی

فضیلت سفارش به قرآن

عَنْ طَلْحَهَ ابْنِ مُصَرِّفٍ قَالَ: سَأَلْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ أَبِی أَوْفَى: آوْصَى النَّبِیُّ صلی الله …