آیا سیگار و دخانیات حرام است؟

برادر و خواهر مسلمان…
دین اسلام کاملترین و بهترین دینی است که سلامتی ما را در همه امور تضمین میکند و ما را به سوی پاکی‌ها فرا میخواند و آن را حلال کرده است و ما را از آلودگیها و هر چیزی که در آن برای نفس بشر ضرر و زیان باشد، بر حذرداشته و حرام کرده است و یکی از چیزهایی که از نظر شرع  اسلام حرام است، استعمال سیگار و قلیان و غیره می‌باشد.

۱٫ به مخاطره افتادن سلامتی و تندرستی
بدترین سمّی که سلامتی و شادابی را از انسان میگیرد، دود است. در تحقیقاتی که پزشکان و محقّقان انجام داده‌اند، دود سیگار و قلیان و غیره سبب بروز بیماریهای خطرناکی مانند سرطان حنجره و ریه و سکته‌های قلبی و سل و سرطانهای معده و روده و زخمهای ریوی و غیره میشود. یک تحقیق علمی نشان داده است که ۹۰% کسانی که مبتلا به سرطان هستند کسانی‌اند که سیگاری و اهل دود هستند. دین اسلام هر چیزی که سبب بیماری، هلاکت ونابودی بشر میشود را حرام گردانیده است.
۲٫ ضررهای اجتماعی
استعمال دخانیات یکی از بدترین معظلات اجتماعی است؛ که سبب آلودگی آب وهوا میشود. آب و هوا بعنوان دو عنصر مهم زندگی هستند که نباید آلوده شوند. بدترین و قبیح‌ترین حالت آن زمانی است که شخص در ماشین و خانه و اماکن عمومی سیگار میکشد و بوسیله دود و بوی بد آن دوستان و فرزندان و دیگران را مورد آزار و اذیّت قرار میدهد .دکتر کلفورد در رابطه با خطر سیگار میگوید: «استنشاق و تنفس در هوایی که با دود سیگار آلوده شده است، سبب ضعیف شدن قلب میشود و ۴ساعت نشستن در اتاق پر از دود، برابر با کشیدن ۱۰نخ سیگار است.»
۳٫ ضررهای مادی دخانیات
الف- دخانیات سبب اسراف و از بین رفتن مال بدون هیچ فایده‌ای میشود. بسیاری از مردم، فرزندان و خانواده خود را از بهترین غذاها و میوه‌ها و لباسها محروم کرده‌اند در حالیکه بیشرین هزینه را صرف دخانیات (سیگار و غیره ) میکنند.
ب- آتش سیگار یا قلیان عامل اصلی سوختن لباسها و فرشها و بسیاری از منازل و مزارع و مراکز تجاری و غیره است. در همه اینها اتلاف مال است که خداوند آن را حرام کرده است.
۴٫ ضررهای اخلاقی دخانیات
و از ضررهای دیگر که جامعه ما را مورد تهاجم قرار داده است، از بین رفتن اخلاق و جوانمردی در بین جوانان و نوجوانان است. بسیاری از آنها بدلیل نداشتن پول سیگار و تریاک دست به دزدی میزنند و محیط امن خانه را ناامن میکنند.
دخانیات سبب بالا رفتن فشارهای عصبی در شخص میشود تا جائیکه با خانواده و مردم بسیار بدرفتار میشود و آنها را مورد ضرب و شتم قرار میدهد و بخاطر کوچکترین مسئله‌ای به دیگران متعرّض میشود.
بدترین شکل استعمال دود، سیگار و قلیان کشیدن خانمهاست؛که ضرر آن به فرزندانشان میرسد و باعث از بین رفتن زیبایی وشادابی ایشان میشود؛ و در آن همانندی و مشابهت به مردان وجود دارد که این امر مورد لعن و نفرین رسول الله  قرار گرفته است.

دلایل تحریم دخانیات (سیگار وقلیان وغیره)

در عهد رسول الله  دخانیات نبوده است، اما دلایل واضحی از قرآن و سنّت به حرام بودن آن اشاره دارد.
۱٫ قال الله تعالی: …{وَیُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَآئِثَ }…[الأعراف ١۵٧] «کسانی که از رسول الله پیروی میکنند؛ او پاکیزه‌ها را برایشان حلال و ناپاکیها را بر آنان حرام می‌سازد.»
دخانات از بدترین ناپاکیهاست که بسیار بدبو و مضرّ است.
۲٫ قال الله تعالی:{… …وَلاَ تُلْقُواْ بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَهِ …}[البقره ١٩۵] «خود را با دست خویش به هلاکت نیفکنید.»
دخانیات انسان را در بدترین و مهلک‌ترین امراض مثل سرطان و سل می‌افکند و سبب نابودیش میشود.
۳٫وقال الله تعالی: {وَلاَ تَقْتُلُواْ أَنفُسَکُمْ }[النساء ٢٩] «خودکشی نکنید و خون همدیگر را نریزید.»  دود و دخانیات سبب خودکشی تدریجی فرد میشود.
۴٫خداوند شراب و قمار را حرام نموده و میفرماید: یَسْأَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ کَبِیرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَکْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا [البقره ٢١٩] «گناه شراب و قمار از نفعشان بیشتر است.»
سیگار و دود همه‌اش ضرر است.
۵٫و قال الله تعالی: …وَلاَ تُبَذِّرْ تَبْذِیراً {۲۶} إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کَانُواْ إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ وَکَانَ الشَّیْطَانُ لِرَبِّهِ کَفُوراً {۲۷} [ْده وه تعالی:الإسراء ٢۶ – ٢٧] «به هیچ وجه در مصرف مال بیح  سر زیاده‌روی و باد دستی مکن* بیگمان کسانی که با زیاده‌روی مال خود را بی‌جهت از دست می دهند برادران اهریمنان و شیاطینند»
دخانیات بزرگترین اسراف و تبذیر در مال است.
۶٫خداوند درباره غذای جهنمیان می فرماید: لَّیْسَ لَهُمْ طَعَامٌ إِلَّا مِن ضَرِیعٍ {۶} لَا یُسْمِنُ وَلَا یُغْنِی مِن جُوعٍ {۷} [الغاشیه ۶ – ٧] «جهنمیان خوراکی جز ضریع (گیاه خارداری) ندارند *که نه آنها چاق و فربه میسازد و نه آنها را از گرسنگی نجات میدهد.»
دخانیات هم نه انسان را چاق میکند و نه گرسنگی را برطرف می‌سازد.
۷٫رسول الله  میفرماید:« لاَ ضَرَرَ وَلاَ ضِرَارَ »[صحیح الجامع] « ضرر و زیان رسانیدن به خود و دیگران ممنوع (وحرام) است.»
استعمال دخانیات ضرر به خود ودوست و همسایه و اتلاف مال است.
۸٫رسول الله  میفرماید: «فردای قیامت شما قدم از قدم برنمی‌دارید، تا اینکه به چهار سؤال جواب دهید.» یکی از آنها اینست… «مالت را از چه راهی به دست آوردی و در چه راهی صرف کردی؟» [الترمذی] شخص سیگاری که مال خود را به دود تبدیل کرده است در مقابل این سؤال، چه جوابی دارد؟

۹٫اسلام برای حفظ نفس، عقل، مال، دین، آبرو و شرف تأکید زیادی کرده است و پزشکان و علماء متّفقاً اذعان می‌دارند که دخانیات به همه اینها خدشه وارد میکند.

۱۰٫همه فقهاء از همه مذاهب بر حرام بودن سیگار اتّفاق دارند.

بنابراین…
خطر را جدّی بگیرید. و با ایمان و اراده تلاش کنید، ریشه سیگار و قلیان و هر نوع موارد مضّر و خطرناک را از خانه و خانواده برکنید. تا از عواقب وخیم و دردآور آن چه در این دنیا و چه در آخرت مصون و محفوظ بمانید.

به امید روزی که در هیچ خانه‌ای، هیچ اثری از این بلا و مصیبت نباشد…

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …