آیا سلفیت حزب است؟

سلفیت فرقه و مذهب نیست که بخواهیم آن را در مسیر احزاب قرار بدهیم .

سلف یعنی گذشتگان و در اصطلاح علوم شرعی سلف به کسانی می گویند که از سه قرن اول اسلام پیروی می کنند سه قرنی که به قرون طلایی معروفند و رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در ارتباط با آن و بر فضیلت آنها بر سایر قرون می فرماید :

“خیر القرون قرنی ثم الذین یلونهم ثم الذین یلونهم ”
یعنی : ” بهترین قرن , قرن من است ( پیامبر و اصحابه ) سپس کسانی که بعد از آن می آیند ( تابعین ) و سپس کسانی که بعد از آنها می آیند ( یعنی تبع تابعین ) “.

لذا کسانی که می گویند ما سلفی هستیم منظورشان این هست که ما پیرو پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و اصحاب هستیم و هیچ مسلمانی بر روی زمین نمی تواند ادعایی غیر از این داشته باشد یعنی کسی که می گوید من معتقد به اهل سنت و جماعت هستم اساسا مفهوم اهل سنت و جماعت بودن با مفهوم سلفی بودن یک مفهوم است و نمی تواند جدا باشد .

و اصحاب بهترین نسل در دینداری و فهم دین هستند زیرا نزدیک ترین افراد امت به رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم هستند و دسته ای از امت هستند که الله سبحانه و تعالی در قرآن بر فضل آنها و رضایت از آنها چندین آیه نازل کرده است که این موضوع بر هر انسان مسلمانی روشن و هویداست لذا پیروی از آنها یعنی پیروی از قرآن و سنت بفهم سلف امت بهترین و نیکوترین روش است .

و دلیل دیگری بر اینکه سلفیت فرقه نیست این است که این دعوت اصلاحی موسس ندارد به عبارتی اگر شما به هر فرقه یا حزبی دقت بفرمایید یک موسس دارد که برای آن فرقه یا حزبش چهارچوبی از قوانین را معرفی کرده است اما سلفیت چنین نیست . نه محمد بن عبدالوهاب موسس آن است نه امام آلبانی و نه ابن باز , عثیمین (معاصرین) و یا شیخ الاسلام بن تیمیه رحمهم الله تعالی بلکه همه این بزرگواران دعوتگران به سوی این منهج هستند . منهجی که موسس آن قرآن و سنت است بفهم اصحاب امت و تابعین و تبع تابعین .

در رابطه با تعریف سلفیت و شناخت مختصری از آن , نیاز به تحقیق بدون تعصب است.

و در پایان از الله سبحانه و تعالی عزت و سعادت دنیا و آخرت را برای جمیع مسلمین خواهانم .
آمین یا رب العالمین

والله تعالی اعلم

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …