آیا زیارت قبور در دین اسلام وجود دارد؟

به موجب گفتار پیامبر صلی الله علیه و سلم که می‌فرماید: «زوروا القبور فإنَّها تذکرکم الآخره»

(قبرها را زیارت کنید زیرا آخرت را به یادتان می‌آورد)، برای مردان مسلمان زیارت قبرها سنت است، امام مسلم از بریره بن الحصیب رضی الله عنه روایت کرده است که می‌گفت پیامبر صلی الله علیه و سلم یارانش را تعلیم می‌داد که هر گاه قبرها را زیارت کردند بگویند: «السلام علیکم أهل الدیار من المؤمنین والمسلمین وإنَّا إِن شاء الله بکُمْ لاحقون نسأل الله لنا ولکم العافیه»

در روایت صحیح از طریق عائشه ل روایت شده است که پیامبر صلی الله علیه و سلم هرگاه قبرها را زیارت می‌نمود می‌گفت: «السلام علیکم دار قوم مؤمنین وإنّا إن شاءَ اللهُ بکُم لاحِقون یرحم الله المستقدمین منا والمستأخرین، اللهم اغفر لأهل بقیع الغرقد» و پیامبر صلی الله علیه و سلم در حال زیارت سوره فاتحه و یا سوره دیگری از قرآن را نخوانده است، و قرائت قرآن در هنگام زیارت بدعت است، زیرا پیامبر صلی الله علیه و سلم می‌فرماید: «من أحدث فی أمرنا ما لیسَ منْهُ فَهُوَ رَدٌّ» و در روایت مسلم : می‌فرماید: «من عمل عملاً لیس علیه أمرنا فهو ردّ» (هر کس عملی را انجام دهد که بر آن عمل امر ما نباشد، آن عمل مردود است) و در صحیح مسلم از جابر رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه و سلم در خطبه روز جمعه می‌گفت: «أما بعد: فإنَّ خیر الحدیث کتاب الله وخیر الهدی هدی محمد صلی الله علیه و سلم وشر الأمور محدثاتها وکل بدعه ضلاله» (روایت مسلم). و نسائی آنرا افزن کرده «کل ضلاه فی النار». (بهترین سخن کتاب خدا است، و بهترین هدایت و سنت هدایت محمّد صلی الله علیه و سلم است، و بدترین امور بدعتهای آن است، و هر بدعتی ضلالت است) و در روایت نسائی افزون: (و هر ضلالت و گمراهی در آتش جهنم است). پس واجب است مسلمانان در زیارت و غیر زیارت به شرع پاک مقید باشند، زیارت تمام قبور مسلمانان اولیاء یا غیر اولیاء مشروع می‌باشد، و هر ایماندار مرد یا زن از جمله اولیاء خداوند می‌باشد، همچنانکه خداوند می‌فرماید: ” أَلَا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ * الَّذِینَ آمَنُوا وَکَانُوا یَتَّقُونَ ” (۶۳-۶۲) ” آگاه باشید که اولیای خدا نه ترسی بر آنان است و نه غمی دارند*آنها کسانی هستند که ایمان آورده‌اند و بطورمداوم تقوا وپرهیزکاری را پیشه خود ساخته‌اند. و در سوره انفال می‌فرماید: ” … وَمَا کَانُوا أَوْلِیَاءَهُ إِنْ أَوْلِیَاؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ وَلَکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لَا یَعْلَمُونَ ” (۳۴) ” (انفال : ۳۴)آنها هرگز سرپرستان این مرکز مقدّس نبودند، تنها کسانی حق این سرپرستی را دارند که موحّد و پرهیزکار باشند، ولی غالب آنها از این واقعیت بی‌خبرند.

و جائز نیست برای زائر و یا غیر زائر فراخواندن اموات و استغاثه به آنان، یا نذر برای آنها، یا ذبح برای آنها کنار قبرهایشان، و یا هر جای دیگر و با اینها به اموات تقرب جوید تا وی را شفاعت نمایند، و یا مریض او را شفا دهند، یا وی را بر دشمن پیروز گردانند، و یا سایر نیازهای وی را عملی سازند، زیرا امور مذکور تماماً عبادت به حساب می‌آیند، و به موجب آیات زیر عبادت خاص خداوند است و برای او انجام می‌گیرد، خداوند می‌فرماید: ” وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ حُنَفَاءَ …” (البینه : ۵)دستوری به آنها داده نشده بود جز این که خدا را بپرستند در حالی که دین خود را برای او خالص کنند. و فرمود: ” وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ ” (الذاریات : ۵۶) من جن و انس را نیافریدم جز برای این که عبادتم کنند. و فرمود: ” وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا ” (الجن : ۱۸) مساجد از آنِ خداست، پس هیچ کس را با خدا نخوانید. و فرمود: ” وَقَضَی رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ … ” (اسراؤ : ۲۳) ” و پروردگارت فرمان داده جز او را نپرستید. یعنی امر و سفارش کرد، و فرمود: ” فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ “(غافر : ۱۴) اکنون (که چنین است) خدا را بخوانید و دین خود را برای او خالص کنید، هر چند کافران را ناخشنود باشند. و فرمود: ” قُلْ إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ (۱۶۲) لَا شَرِیکَ لَهُ وَبِذَلِکَ أُمِرْتُ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِینَ (۱۶۳) ” (انعام : ۱۶۳-۱۶۲)، بگو: نماز من و تمام عبادات من و حتی مرگ و حیات من همه برای پروردگار جهانیان است. پروردگاری که هیچ شریک و شبیه ی برای او نیست، و به این موضوع، من دستور یافته‌ام و من اولین مسلمانم. و آیات قرآن در این زمینه فراوان است.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …