آیا رسیدن به مقام صحابه رضی الله عنهم ممکن است؟

آیا مسلمان در این زمان می‌تواند به اندازه اصحاب پایبند به دین باشد تا جایی که به مقام آنان برسد؟

الحمدلله،

رسیدن به مرتبه صحابه ممکن نیست؛ چون پیامبرصَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ  فرموده‌اند: « خَیْرُ النَّاسِ قَرْنِی ثُمَّ الَّذِینَ یَلُونَهُمْ ثُمَّ الَّذِینَ یَلُونَهُمْ »: بخاری (۲۶۵۲)، و مسلم (۲۵۳۳).

(بهترین انسانها، قرن من است، سپس کسانی که بعد از آنان می‌آیند و سپس کسانی که بعد از آنان می‌آیند [سه قرن: اصحاب، تابعین و تبع تابعین] ).

اما اصلاح وضعیت مسلمانان تا از این وضعی که دارند نجات یابند، ممکن است و الله به هر چیزی قادر است، از پیامبرصَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ  ثابت است که فرمودند: « لَا تَزَالُ طَائِفَهٌ مِنْ أُمَّتِی ظَاهِرِینَ عَلَى الْحَقِّ لَا یَضُرُّهُمْ مَنْ خَذَلَهُمْ حَتَّى یَأْتِیَ أَمْرُ اللَّهِ وَهُمْ کَذَلِکَ»:

(پیوسته گروهی از امتم بر حق بوده و پیروز هستند، کسی‌که ترک یاریشان کند به آنان ضرری نمی‌رساند. تا این که قیامت برپا می‌شود و آنان بر همین امر خواهند بود).

وضع و حالت امروز مسلمانان نگران‌کننده است و آن اجتماع و توان‌مندی لازم را که الله می‌خواهد ندارد، چنان که الله تعالی می‌فرماید:« ‌ وَإِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّهً وَاحِدَهً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاتَّقُونِ (۵۲)‌ »

(و این امت شما امت واحدی است؛ [این پیغمبران بزرگی که بدانان اشاره شد] همگی ملت یگانه‌ای بوده، و من پروردگارتان هستم، پس از [مخالفت] من بپرهیزید). «مؤمنون/۵۲»

ابن عثیمین مجموع فتاوی و رسائل(۳/۵۱)

مقاله پیشنهادی

هدف از کار کردن و رزق حلال به دست آوردن

فرد مسلمان هرکاری که می‌‌‌‌کند، هدفش این باشد که به فرمان و حکم الهی عمل …