آیا در صورت قضا شدن نماز صبح، روزه باطل می شود؟

آیا در صورت قضا شدن نماز صبح، روزه باطل می شود؟

 

الحمدلله،

باطل شدن روزه ربطی به نماز صبح یا ظهر ندارد، و روزه با قضا شدن نماز باطل نمی شود، اما مشکل اینجاست که قضا کردن عمدی نماز آنقدر گناه بزرگی است که ثواب روزه نمی تواند گناه آنرا پاک کند! چرا که بعضی از علما فتوا داده اند که اگر کسی عمدا یک نماز خود را سر وقت مقرر نخواند و آنرا ترک کند، او کافر می شود! بنابراین روزه برای کافر ارزشی ندارد. هرچند بعضی دیگر از علما فرموده اند که او با ترک یک نماز کافر نمی شود و بلکه باید توبه کند و از آن به بعد نمازش را در سر وقت بخواند، و ان شاءالله همین رای صحیح تر است.

و در مورد قضای نماز در کل باید گفت که در شریعت چیزی بنام قضای نماز نداریم مگر در دو حالت:

۱- کسی که در خواب بماند و هنگام بیدار شدن متوجه شود که وقت نماز پایان یافته است.

۲- کسی که به دلیل مشغله ی فکری بکلی فراموش کرده که وقت نماز شده و هنگامی که بیاد می آورد می بیند که وقت نماز پایان یافته است.

زیرا پیامبر صلی الله علیه و سلم فرموده است: «من نسی صلاه أو نام عنها فکفارتها أن یصلیها إذا ذکرها» (صحیح مسلم : ۶۸۴- ۳۱۵/۴۷۷/۱)

یعنی: «هر کس نمازی را فراموش کند، یا به خواب برود و نمازش را نخواند، کفاره آن این است که هرگاه به یادش آمد آن را بخواند».

پس فقط در این دو حالت جایز است نمازش را در غیر وقت خود بخواند، و اگر بخاطر این دو مورد نمازش فوت شود او شرعا می تواند نمازش را قضا کند و ایرادی ندارد، غیر از این دو مورد جایز نیست و اگر کسی در غیر این دو مورد نمازش را در وقت دیگری بخوانند مانند آنست که نمازش را عمدا ترک کرده باشد، و ترک نماز گناه بزرگی است که علما بر سر تکفیر تارک نماز مناقشه و اختلاف زیادی دارند، که حداقل آن اینست که ترک عمدی نماز از گناه زنا نیز بیشتر است، چرا که نماز رکن و پایه اسلام است و کسی که این پایه را خراب کند دینش ویران می شود.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …