آیا در دنیای امروز کافر و مؤمن مطلق وجود دارد؟

الحمدلله

بدون شک در دنیای امروز اکثریت کفار هستند.

و باید متذکر شد که ما اصطلاحی با نام کافر مطلق یا مؤمن مطلق نداریم!

قائل شدن به وجود مومن یا کافر مطلق، به معنای وجود کافر و مومن نسبی هم است. در حالیکه ما چنین اصطلاحاتی نداریم؛ که مثلا فردی مومن نسبی باشد و فردی مومن مطلق! یا از آن سو فردی کافر نسبی باشد و فردی کافر مطلق. کفر و ایمان با هم جمع نمی شوند و لذا نسبیت یا مطلق بودن کفر یا ایمان نیز بی معنا خواهند بود.

بنابراین این اصطلاحاتی که سوال کننده بکار برده اند وجود ندارند.

اما اصطلاح کافر اصلی وجود دارد و کافر اصلی کسیست که از پدر و مادری کافر ( مشرک یا یهودی یا مسیحی) متولد شده باشد. همچنین کافر مرتد نیز وجود دارد؛ یعنی کسانی که ابتدا بر اسلام بودند لی از دین خارج شده و به اسلام کافر می شوند.

همچنین در مقابل مومن، منافق وجود دارد، و مومن کسیست که هم در قلب و هم در ظاهر به خداوند و شریعت او ایمان دارد ولی منافق کسیست که در ظاهر خود را جزو مسلمانان می داند ولی در باطن به اسلام عقیده ندارد.

همچنین اصطلاح مومن ضعیف الایمان و مومن قوی ایمان نیز وجود دارد و این امر بستگی به درجه ی رسوخ ایمان در افراد مومن است که دربرخی قوی و در برخی ضعیف تر است.
اما اگر منظور وجود مومن و کافر در دنیای امروز باشد، باید گفت که این سوال عجیب است که چرا و چگونه باید در ذهن یک مسلمان شکل بگیرد؟ مگر شخص سوال کننده به کفر یهود و مسیحیت و دیگر ملحدان و بت پرستان اعتقاد ندارد؟! و آیا شکی وجود دارد که دنیای امروز پر از ملحدین و اهل کتاب و بودایی است؟! بنابراین جواب آری به این سوال، جواب آری به اصل سوال است.
یعنی مادامیکه انسانی در دنیا وجود نداشته باشد که بر اسلام نباشد، پس بدون شک او کافر است و هرکس شک در کفر چنین کسانی داشته باشد او خود نیز کافر می شود، زیرا لازمه ی تکفییر نکردن کافران یهودی و مسیحی و دیگر ملحدین و مشرکان اینست که قسمتی از شرع قرآن و اسلام را انکار نمود.

زیرا قرآن است که به ما می فرماید که :

﴿ وَمَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلَامِ دِینًا فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِی الْآخِرَهِ مِنَ الْخَاسِرِینَ ﴾ [ سوره آل عمران، الآیه : ۸۵ ].یعنی: هر کس دینی بغیر از اسلام داشته باشد(و بر آن دین بمیرد) هر گز از وی پذیرفته نمی شود و او در آخرت جزو زیانمندان خواهد بود.

﴿لَقَدْ کَفَرَ الَّذِینَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِیحُ ابْنُ مَرْیَمَ قُلْ فَمَنْ یَمْلِکُ مِنَ اللَّهِ شَیْئًا إِنْ أَرَادَ أَنْ یُهْلِکَ الْمَسِیحَ ابْنَ مَرْیَمَ وَأُمَّهُ وَمَنْ فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا وَلِلَّهِ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَیْنَهُمَا یخْلُقُ مَا یَشَاءُ وَاللَّهُ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ﴾ [ مائده ۱۷].

«کسانی که گفتند الله تعالی همان عیسی پسر مریم است به تحقیق کافر شدند بگو اگر خداوند بخواهد عیسی پسر مریم و مادرش و همه ساکنان زمین را نابود کند چه کسی مالک و قادر بر انجام کاری است، ملک آسمان ها و زمین و هر آن چه ما بین آن هاست از آن خداست، هر چیزی را بخواهد می آفریند و الله تعالی بر هر کاری قادر است». هم چنین می فرماید: ﴿لَقَدْ کَفَرَ الَّذِینَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ ثَالِثُ ثَلَاثَهٍ وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلَّا إِلَهٌ وَاحِدٌ وَإِنْ لَمْ یَنْتَهُوا عَمَّا یَقُولُونَ لَیَمَسَّنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ﴾ [ مائده ۷۳].

«کسانی که گفتند خداوند متعال یکی از سه است (عنصر تشکیل دهنده خداست) کافر شدند در حالی که هیچ معبود به حقی جز معبود یگانه وجود ندارد، و اگر از آن چه گفتند دست بر ندارند ، آن ها که کافر شدند دچار عذاب دردناک خواهند شد» و می فرماید: ﴿لَقَدْ کَفَرَ الَّذِینَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِیحُ ابْنُ مَرْیَمَ وَقَالَ الْمَسِیحُ یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّی وَرَبَّکُمْ إِنَّهُ مَنْ یُشْرِکْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِ الْجَنَّهَ وَمَأْوَاهُ النَّارُ وَمَا لِلظَّالِمِینَ مِنْ أَنْصَارٍ﴾ [ مائده ۷۲].

لطفا به فتوای (۳۳۰۹) و (۳۹۱۳) مراجعه کنید.

اما متاسفانه عقیده به وجود نداشتن کافر در دنیای امروز توسط منحرفینی همچون احمد مفتی زاده و عبدالکریم سروش و امثال آنها ترویج می شود که متاسفانه افرادی را با افکار پریشان خود اغوا کرده اند و آنها را از فهم قرآن و سنت نبوی دور ساخته و به تعقلات خود متوجه ساخته اند. در مورد آقای احمد مفتی زاده و افکار او به فتوای (۴۲۸۲) و (۴۳۹۷) و در مورد آقای عبدالکریم سروش به فتوای (۴۱۸۶) مراجعه کنید.

والله اعلم.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …