آیا در اطاقی که فرد نماز میخواند اگر عکس باشد، گناه دارد؟

پــاســخ: در پاسخ این سؤال باید گفت:   بطور کلی عکس انسان و یا هر موجود زنده و روح دارد ، در خانه بودن گناه دارد، بالأخص اتاقی که در آن نماز خوانده می شود ، در این باره به دو حدیث زیر توجه نمایید:

۱- عَنْ عَائِشَهَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهَا أَنَّهَا اشْتَرَتْ نُمْرُقَهً فِیهَا تَصَاوِیرُ، فَقَامَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بِالْبَابِ فَلَمْ یَدْخُلْ. فَقُلْتُ أَتُوبُ إِلَى اللَّهِ مِمَّا أَذْنَبْتُ. قَالَ: ((مَا هَذِهِ النُّمْرُقَهُ)). قُلْتُ لِتَجْلِسَ عَلَیْهَا وَتَوَسَّدَهَا. قَالَ: ((إِنَّ أَصْحَابَ هَذِهِ الصُّوَرِ یُعَذَّبُونَ یَوْمَ الْقِیَامَهِ، یُقَالُ لَهُمْ أَحْیُوا مَا خَلَقْتُمْ. وَإِنَّ الْمَلاَئِکَهَ لاَ تَدْخُلُ بَیْتًا فِیهِ الصُّورَهُ)). (صحیح بخاری ، حدیث ۵۹۵۷ ) .

ترجمه : عایشه رضی الله عنها روایت نمودند همانا من پشتی خریدم که در آن چند عکس بود، (زمانی که ) رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم آمدند بر درب خانه ایستادند و وارد خانه نشدند ، من چون این حالت را دیدم گفتم : به سوی الله بازگشته و توبه می نمایم از آن گناهی که مرتکب شده ام ، (رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرمودند : این پشتی (عکس دار ) چیست ؟ گفتم : (من این را خریدم) تا بر آن نشسته و بدان تکیه کنید، (رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرمودند : همانا صاحبان و کسانی که این عکس ها را بتصویر می کشند روز قیامت عذاب داده می شوند و به آنها گفته می شود : آنچه را که آفریده اید زنده کنید، و قطعا فرشتگان در خانه ای که در آن عکس است داخل نمی گردند.

۲- عَنْ أَنَسٍ کَانَ قِرَامٌ لِعَائِشَهَ سَتَرَتْ بِهِ جَانِبَ بَیْتِهَا فَقَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: ((أَمِیطِی عَنَّا قِرَامَکِ هَذَا، فَإِنَّهُ لاَ تَزَالُ تَصَاوِیرُهُ تَعْرِضُ فِی صَلاَتِی)).  (صحیح بخاری ، حدیث ۳۷۴ )

ترجمه : انس رضی الله عنه روایت نمودند که عایشه رضی الله عنه پرده نازک( و عکس داری) داشت که با آن جانب و قسمتی از (دیوار) خانه (خودش) را پوشانده بود پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند : این پرده نازک( و عکس دار) خودت را از ما دور کن، زیرا که عکس های او در نمازم عرضه و پیش می شدند ، (و مزاحم نماز من می شدند).

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …