آیا درست است که بر طبق اذان شیعه افطار نمود؟

من در قم هستم آیا مثل شیعیان یعنی بعد از اذان شیعه افطار کنم؟

 

الحمدلله،

شیعیان معمولا اذان مغرب را – تقریبا ۱۰ دقیقه دیرتر – می دهند، چون آنها به غروب خورشید اکتفاء نمی کنند! بلکه مدعی هستند که باید سرخی آسمان هم کنار رود و لذا تا ظاهر شدن ستاره ها اذان نمی دهند، حال آنکه در قرآن آمده که با فرا رسیدن “لیل” افطار کنید:

«أَتِمُّواْ الصِّیَامَ إِلَی الَّلیْلِ» (بقره ۱۸۷).

یعنی: « روزه‌ را تا فرارسیدن‌ لیل ‌تمام‌ کنید».

و در زبان عرب لیل از غروب آفتاب تا سپیده دم می باشد، یعنی از لحظه ایکه خورشید بطور کامل غروب کند آغاز “لیل” است و وقت افطار و اذان مغرب است، و “لیل” به معنای ظاهر شدن ستاره نیامده است.

در «فرهنگ أبجدی عربی-فارسی» تصنیف “رضا مهیار ” آمده: «[لیل ]: شب که از غروب آفتاب تا سپیده دم می باشد».

و در «لسان العرب» آمده: ( لیل ) اللَّیْلُ عقیب النهار ومَبْدَؤُه من غروب الشمس

یعنی: «شب پشت سر روز است و آغاز آن از بعد از غروب خورشید است».

و در «فرهنگ معین» درباره معنی “روز” چنین آمده: «زمانی که از طلوع آفتاب آغاز و به غروب آفتاب ختم شود».

پس در زبان عرب، منظور از “لیل” یعنی از بعد از غروب خورشید تا فجر صادق..

لذا با غروب خورشید وقت افطار و اذان مغرب فرا رسیده و بازکردن روزه مشروع و جایز است، اما تشیع برخلاف مسلمانان – و به نشانه مخالفت با اهل سنت – مدتی پس از غروب کامل خورشید اذان می دهند، زمانیکه تقریبا ستاره ها یکی یکی ظاهر می شوند!

خلاصه شما می توانید تا ۱۰ دقیقه زودتر از اذان مغرب شیعیان افطار کنید، و لازم نیست تا اذان تشیع منتظر بمانید، زیرا تعجیل در افطار و نماز مغرب سنت است؛ به دلیل فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم : «لا یَزَالُ النَّاسُ بِخَیْرٍ مَا عَجَّلُوا الْفِطْرَ». (بخاری:۱۹۵۷).

یعنی: «مردم تا زمانی در خیر بسر میبرند که در افطار نمودن، عجله کنند».

و از عقبه بن عامر رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : «لاتزال أمتی بخیر أو علی الفطره مالم یؤخروا المغرب حتی تشتبک النجوم». ابوداود (۴۱۴).

یعنی: «امت من تا وقتیکه نماز مغرب را تا موقع ظاهر شدن ستارگان به تأخیر نیانداخته‌اند، همواره بر خیر و فطرت (دینی)، یا بر دین حنیف هستند».

و از سلمه بن أکوع رضی الله عنه روایت است : «أن رسول الله صلی الله علیه وسلم کان یصلی المغرب إذا غربت الشمس و توارت بالحجاب». متفق علیه

یعنی: «پیامبر صلی الله علیه وسلم نماز مغرب را همینکه خورشید غروب می‌کرد و پنهان می‌شد می‌خواند.

 

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …