آیا جهان می تواند بدون نیاز به خدا به وجود آید؟

اگر این سوال را از یک ناباور ایرانی بپرسید به احتمال زیاد این پاسخ را دریافت خواهید کرد:

“قوانین مکانیک کوانتومی و اصل عدم قطعییت این اجازه را میدهد که جهان به طور کاملا شانسی از هیچ به وجود آید”

ممکن است از خود بپرسید که “اصل عدم قطعییت” چیست؟ چگونه “اصل عدم قطعییت” و “مکانیک کوانتومی” ناباوران ایرانی را به این نتیجه رسانده که جهان شانسی از هیچ به وجود آمده است؟ اصلا چگونه چیزی میتواند از “هیچ” به وجود می آید؟ این “هیچ” که مد نظر ناباوران ایرانی است به چه معناست؟

 بدون شک اکثر ناباوران ایرانی خود معنی  “اصل عدم قطعییت” و “مکانیک کوانتومی” و “هیچ” را نمی‌فهمند وگرنه این ادعای مضحک را بیان نمیکردند. در واقع صرفا این جمله را از جایی شنیده‌اند و طوطی گونه تکرارش میکنن غافل از اینکه این جمله در دنیا به طنز تبدیل شده است. اکنون “اصل عدم قطعییت” و واژه‌ی “هیچ” که مد نظر ناباوران است را به زبان بسیار ساده تعریف میکنیم که به اوج مضحک بودن این ادعای ناباوران پی ببرید( در واقع خوده ناباوران نیز به اوج مضحک بودن جمله‌ی خود پی خواهند برد).

 ابتدا به اصل عدم قطعییت می پردازیم. ساده‌ترین مثال برای اینکه “اصل عدم قطعییت” را دقیق متوجه بشوید این است که یک ذره‌ی بسیار کوچک مانند الکترون را در نظر بگیرید. دانشمندی به نام هایزنبرگ متوجه شد که انسان‌ها هیچگاه نخواهند توانست سرعت و مکان یک الکترون را به طور همزمان تشخیص دهند. به عبارت دیگر اگر دانشمندان سرعت یک الکترون را تشخیص دهند دیگر مکانش را نمیتوانند تشخیص دهند و اگر مکانش را مشخص کردند دیگر سرعتش را نمیتوانند تشخیص دهند! فقط و فقط یکی را میتوانند تعیین کنند و هیچگاه بشر نخواهد توانست سرعت و مکان الکترون را همزمان تشخیص دهد( دقت کنید که این موضوع بخاطر این نیست که انسان‌ها دستگاه پیشرفته ندارند. در واقع ذات الکترون اینگونه آفریده شده است و هر چقدر هم زمان بگذرد و علم پیشرفت کند باز هم هیچگاه بشر نخواهد توانست سرعت و مکان الکترون را همزمان تشخیص دهد).

 این موضوع که بشر نخواهد توانست سرعت و مکان الکترون را همزمان تشخیص دهد, توسط هایزنبرگ با فرمول‌های ریاضی اثبات شده است. اسم این پدیده را “اصل عدم قطعییت” گذاشتند و دلیل این نام‌گذاری نیز واضح هست, چون بشر هیچگاه نمیتواند با قطعییت همه‌ی ویژگی‌های این ذرات را همزمان تعیین کند. به طور خیلی خلاصه پدیده‌هایی در طبیعت وجود دارند که انسان‌ها نه الان و نه هیچ‌گاه نخواهند توانست همه‌ی ویژگی‌های آن پدیده‌ها را با قطعییت تعیین کنند. مثل همین الکترون که ذاتش جوری آفریده شده است که هیچگاه به انسان‌ها اجازه نمیدهد سرعت و مکانش را همزمان تشخیص دهند. این را اصل عدم قطعیت گویند.

حال به سراغ دومین واژه‌ای که ناباوران ایرانی در ادعای خود بیان میکنند میرویم, یعنی واژه‌ی “هیچ”. منظور ناباوران از “هیچ” ( یا همان “خلاء کوانتومی” ) در واقع انرژی به همراه میدان‌های کوانتومی نوسانی, به همراه ذرات و پاد ذرات است. ممکن است این سوال برایتان پیش آید که چگونه امکان دارد شخصی عاقل و بالغ باشد و در عین حال به انرژی+میدان‌های کوانتومی نوسانی+ذرات و پاد ذرات بگویید هیچ؟ ( باورش سخت است اما واقعا تعصب ناباوران را به این مرحله رسانده که به این مجموعه میگویند هیچ)

 شاید بپرسید چرا ناباوران اینقدر اصرار دارند که به این مجموعه بگویند هیچ؟ دلیلش این است که ناباوران دو انتخاب بیشتر ندارند. یا خدا را بپذیرند یا خود را مضحکه کنند و به انرژی+میدان‌های کوانتومی+ذرات و پاد ذرات بگویند “هیچ”. به عبارت دیگر اگر ناباوران واژه‌ی هیچ را به زبان نیاورند و بگویند که جهان از مجموعه‌ی انرژی+میدان‌های کوانتومی نوسانی+ذرات و پاد ذرات به وجود آمده مطمئنا هر انسان عاقلی متوجه میشود که این مجموعه‌ی انرژی و میدان‌های کوانتومی و ذرات و پاد ذرات مانند یک دستگاه یا ماشین هست و خود قطعا احتیاج به یک طراح دارد!! به همین دلیل ناباوران برای فرار از نپذیرفتن این حقیقت، کلا به مجموعه‌ی انرژی+میدان‌های کوانتومی+ذرات و پاد ذرات میگویند هیچ که صورت مسئله را پاک کنند!!!

اکنون ممکن است این سوال برایتان پیش آید که “اصل عدم قطعییت”( که به ما میگوید انسان‌ها هیچگاه نمیتوانند سرعت و مکان یک ذره مانند الکترون را همزمان تعیین کنند) چه ربطی به این “هیچ” ( یا همان خلاء کوانتومی که شامل انرژِی و میدان‌های کوانتومی و ذرات و پاد ذرات هست ) دارد؟ این دو چه ربطی به هم دارند؟ همانگونه که بالا توضیح داده شد علاوه بر الکترون,  پدیده‌های دیگری نیز در طبیعت وجود دارند که انسان‌ها نه الان و نه هیچ‌گاه نخواهند توانست با قطعییت همه‌ی ویژگی‌های آن را همزمان تعیین کند. یکی دیگر از این پدیده‌ها, به وجود آمدن ذرات و پاد ذرات در خلاء کوانتوم

ی است. همان‌گونه که ذات الکترون به گونه‌ای آفریده شده است که بشر هیچ‌گاه نخواهد توانست درباره‌ی سرعت و مکان آن به طور همزمان اظهار نظر کند, ذات این خلاء کوانتومی نیز به گونه‌ای آفریده شده است که بشر هیچگاه نمیتواند درباره‌ی “زمان” و “میزان انرژی” در این خلا به طور همزمان اظهار نظر کند.

به عبارت دیگر در یک بازه‌ی فوق‌العاده کوچک از زمان, بشر هیچگاه نخواهد توانست درباره‌ی میزان انرژی اظهار نظر کند و در این بازه‌ی فوق‌العاده کوچک از زمان, انرژی چنان از قطعییت و فهم بشر خارج میشود که عملا می‌تواند به ذرات و پاد ذرات تبدیل شده و سریع از بین رود. به زبان ساده‌تر بشر هیچگاه نمیتواند درباره‌ی انرژی و تبدیل شدنش به ذرات و پاد ذرات با قطعییت اظهار نظر کند( از توانایی بشر خارج است). به عبارت دیگر اصل عدم قطعییت یعنی ناتوانی بشر در اینکه ویژگی‌های برخی از پدیده‌ها را به طور همزمان تعیین کند.

🔹حال که معنی دقیق “اصل عدم قطعییت” و “هیچ” روشن شد ممکن است از خود بپرسید این‌ها چه ربطی به عدم وجود خدا دارند؟؟؟؟ باور کنید خوده ناباوران نیز نمیدانند که اینها چه ربطی به عدم وجود خدا دارند و صرفا چیزی به طور ناقص شنیده‌اند و طوطی گونه تکرار میکنند.

در واقع این به اصطلاح “هیچ” (یا “خلاء کوانتومی”) که شامل انرژی و میدان‌های کوانتومی نوسانی و ذرات و پاد ذرات است, خود یک مکانیزم( یک دستگاه, یک ماشین) است که قطعا و بدون هیچ شکی احتیاج به یک طراح دارد( مانند هر ماشین, دستگاه و مکانیزم دیگری که احتیاج به طراح دارد) و ناباوران برای فرار از نپذیرفتن حقیقت مجبور شده‌اند رسما خود را گول زده و نام “هیچ” را بر این مکانیزم بگذارند که واقعا از یک انسان عاقل بعید است.

 همان‌گونه که مشاهده کردید هیچ‌گونه امکانی وجود ندارد که جهان بتواند بدون نیاز به خدا به وجود آید. امید است که ناباوران ایرانی تعصب را کنار گذاشته و حقیقت جو باشند.

https://www.theguardian.com/science/2013/nov/10/what-is-heisenbergs-uncertainty-principle

https://www.sciencenews.org/article/void-dives-physics-nothingness?tgt=nr

https://blogs.scientificamerican.com/cross-check/science-will-never-explain-why-theres-something-rather-than-nothing/

https://telegram.me/joinchat/BcNTjz0_MK4eDOerR1UwSA

مقاله پیشنهادی

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران @ahlesonnat_com https://t.me/ahlesonnat_com https://t.me/joinchat/AAAAAEL1eveEIme7q2AtCw