آیا تعداد پیامبران ۱۲۴ هزار نفر است(۳)

شیخ الاسلام ابن تیمیه رحمه الله می فرماید:

وهذا الذی ذکره أحمد ، وذکره محمد بن نصر ، وغیرهما ، یبین أنهم لم یعلموا عدد الکتب والرسل ، وأن حدیث أبی ذر فی ذلک لم یثبت عندهم

مجموع الفتاوى  جلد ۷ صفحه ۴۰۹

ترجمه: و آنچه که احمد بن حنبل و محمد بن نصر مروزی و غیر آنان ذکر کرده اند، مشخص می کند که آنها تعداد کتب و رسولان را نمی دانند و حدیث ابو ذر در این مورد نزد آنها ثابت نشده است.

 

ابن عطیه رحمه الله در تفسیر آیه ۱۴۶ سوره نساء می گوید:

وقوله تعالى : « ورسلاً لم نقصصهم علیک » النساء/۱۶۴ : یقتضی کثره الأنبیاء ، دون تحدید بعدد ، وقد قال تعالى « وإن من أمه إلا خلا فیها نذیر » فاطر/۲۴ ، وقال تعالى : « وقروناً بین ذلک کثیراً » الفرقان/۳۸ ، وما یُذکر من عدد الأنبیاء فغیر صحیح ، الله أعلم بعدتهم ، صلى الله علیهم . 

المحرر الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز، جلد ۲ صفحه ۱۳۷

ترجمه: « و از این قول خداوند : « و پیامبرانی که سر گذشت آنها را بیان نکردیم» (نساء / ۱۶۴) کثرت پیامبران اقتضا می‌شود بدون محدود کردن به عدد خاص و خداوند فرموده : « و هیچ امتی نیست؛ مگر آن که در (میان) آن هشدار دهنده ای (آمده و) گذشته است»  (فاطر / ۲۴) و این قول خداوند: «و نسلهای بسیار را که بین آنها بودند» (فرقان / ۳۸) . و آنچه ذکر شده به نسبت بیان تعداد انبیا پس صحیح نیست و خداوند داناتر به تعداد آنها می باشد. درود خداوند بر آنها باد».

پس تعداد انبیا و رسولان را کسی جز خداوند نمی داند و شبهه ملحد نیز باطل می شود.

اما ملحدین که با شعار تفکر خود را ظاهر می کنند و مردم را به حساب، به تفکر کردن فرا می خوانند، جالب است که خودشان در باتلاق جهل و عدم تفکر غرق شده اند و شبهاتشان نیز جز تزویر و حیله و پوشاندن حقایق بر خوانندگان نیست. چون ملحد در شبهۀ خود تعداد روزهای ۵۶۰۰ سال، یعنی ۲,۰۴۴,۰۰۰ را بر تعداد پیامبران یعنی ۱۲۴۰۰۰ تقسیم کرده است و چون اهل تفکر نبوده است، چنین نتیجه گرفته است که در هر ۱۶ روز باید یک پیامبر آمده باشد؟ و نیز گفته است آیا هر ۱۶ روز یک بار بچه دارد شده اند؟!

اما ملحد باید بداند که در اکثر اوقات، پیامبران همراه با هم در یک زمان ظهور می کردند و اینطور نبوده که در هر لحظه از زمان تنها یک پیامبر بر روی زمین باشد و اینکه دو پیامبر یا بیشتر به طور همزمان وجود نداشته باشند.

برای مثال و به طور فرض، ساختن یک برج مثلاً ۴۰ طبقه‌ای توسط یک نفر، ممکن است احتیاج به ۲,۰۴۴,۰۰۰ روز داشته باشد، اما اگر در ساخت همین برج، ۱۲۴ هزار نفر شرکت داشته باشند، این برج ممکن است در ۱۶ روز تمام شود!!! و این همان چیزی است که ملحدین دوست ندارد شما آن را بدانید و با تلبیس آن را بیان کرده اند و می گویند چگونه ممکن است ۱۲۴ هزار پیامبر در ۵۶۰۰ سال وجود داشته باشد!

پس اگر در صورت فرض صحت روایات مربوط به تعداد ۱۲۴ هزار پیامبر، باز مشکلی از لحاظ عقلی وجود ندارد، چون پیامبران در یک زمان همراه هم وجود داشته اند. برای مثال موسی با هارون علیهما السلام که برادر بودند، و نیز اسماعیل و اسحاق و پدرشان ابراهیم، یعقوب و فرزندانش اسباط و یوسف، یحیی و عیسی علیهم السلام و… که همزمان و در یک برهۀ زمانی مشخص با هم پیامبر بوده اند. و رسالت پیامبران گذشته مانند رسالت محمد صلی الله علیه وسلم برای تمام مردمان نبوده است، بلکه پیامبران برای قبیله و قوم خود مبعوث می شدند و چرا ملحد نمی خواهد به این نکته تفکر کند که ممکن است در یک برهه زمان صد ها قوم و قبیله وجود داشته باشند که در یک زمان واحد برای هر کدام از آن قوم ها یک پیامبر فرستاده شده باشد؟

پس الحمد لله شبهه ملحدین از لحاظ عقلی نیز رد شد و ما آنها را به تفکر بیشتر دعوت می کنیم.

مقاله پیشنهادی

شبهه مخالفان حدیث و آیه «در کتاب هیچ چیز را فرو نگذاشته‌ایم»

یکی دیگر از شبه‌هایی که مطرح می‌کنند فهم آن‌ها از فرموده‌‌ی خداوند و این آیه …