آیا تزریق خون و آمپول به روزه دار روزه اش را باطل می کند؟

آیا تزریق خون وآمپول به روزه دار روزه اش را باطل می کند؟

 

الحمدلله،

گرفتن خون کم از بدن برای آزمایش خون، روزه را باطل نمیکند، ولی گرفتن خون زیاد از شخص روزه دار که سبب ضعف و سستی او میشود، روزه را باطل می کند، بنابراین شخصی که روزه ی واجب دارد نباید اقدام به اهدای خون نماید مگر برای بیماری که در شرایط فوق العاده خطرناکی قرار گرفته باشد و نتواند تا بعد از غروب دوام بیاورد، در این صورت اگر پزشکان تشخیص بدهند که خون این روزه دار برایش مفید است و مشکل را بر طرف می سازد جایز است که خونش را به او اهدا نماید.

اهدا کننده باید پس از اهدای خون خوردنیهای مقوی مصرف کند تا انرژی از دست رفته اش به او باز گردد. ناگفته نماند که قضای این روزه بر او لازم است.

اما در مورد تزریق آمپول:

شیخ محمد بن صالح العثیمین می گوید: ” دو نوع آمپول وجود دارد: نوعی از آن ها انسان را از آب و خوراک بی نیاز می سازد و هدف از آن تغذیه و احساس نکردن گرسنگی است، این نوع آمپول روزه را باطل می کند، بنابراین هر چیزی که به نوعی کار تغذیه را انجام بدهد شکننده ی روزه محسوب می شود. قسم دیگری از آمپول ها کار تغذیه را انجام نمی دهند و انسان را از آب و خوراک بی نیاز نمی سازند، این آمپول ها روزه را باطل نمی کنند، چون نصوص شرعی شامل آن ها نمی شود، نه به اعتبار الفاظ و نه به اعتبار معانی.

پس این نوع آمپول ها نه خوراک هستند نه آب و نه در معنای آب و خوراک. اصل صحت روزه است مگر آنکه دلیل فساد آن به اثبات برسد که در این جا به اثبات نرسیده است.” شیخ ابن عثیمین- فتاوای روزه. ص(۵۸) جمع و ترتیب: محمد مسند.

در جایی دیگر می گویند: “تزریق خون به بدن روزه دار، باعث باطل شدن روزه است، زیرا خون نهایت غذا با طعام و شراب است.”مجالس شهر رمضان” ص ۷۰ .

بر این اساس، با توجه به اینکه تزریق خون به بدن بیمار، در حکم تزریق آمپول مغذی است، لذا باعث باطل شدن روزه می گردد.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …