آیا برای روزه ی سنت می توان بعد از نماز صبح نیت آورد؟

پاسخ
 برای گرفتن روزه ی فرض مانند روزه ی رمضان یا قضای رمضان یا نذر و کفاره، لازمست شب قبل از آن یعنی تا قبل از اذان صبح در قلب نیت روزه ی فردا را داشته باشید.

به دلیل حدیث حفصه از پیامبر صلی الله علیه وسلم که فرمود: کسی که قبل از طلوع فجر نیت روزه نکند روزه‌اش صحیح نیست. ابوداود (۲۴۳۷).

ولی در روزه ی سنت و مستحب تا قبل از زوال خورشید از وسط آسمان می توان نیت داشت ، بشرطیکه در فاصله ی اذان صبح تا وقت زوال خورشید عملی را انجام نداده باشید که موجب باطل شدن روزه شود، می توانید حتی بعد از طلوع آفتاب نیز تصمیم بگیرید که همانروز را روزه باشید به نیست روزه ی سنت و مستحب.

چونکه سنت رسول الله صلی الله علیه وسلم در این مورد آمده است  و این در حالی بود که پیامبر نزد اهلش آمد و از آنها طلب غذا نمودند و آنها گفتند نزد ما چیزی نیست ،پس رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند : «پس من حالا روزه هستم».

چنانکه عایشه‌ رضی الله عنها روایت می کند: روزی پیامبر صلی الله علیه و سلم به حجره من  آمد و فرمود: «هل عندکم شئ؟ » [‌آیا  چیزی  داریم  بخوریم‌؟‌]‌ ‌گفتیم‌: خیر. او  فرمود: « فإنی صائم»  [‌بنابراین من روزه‌ام‌]. بروایت مسلم و ابوداود.

حنفی‌ها می‌گویند  وقتی  نیت روزه  سنت درروز صحیح  است‌،‌ که  پیش از زوال خورشید  ازخط استوا صورت‌گیرد و قول مشهور امام شافعی نیز چنین است‌.

 نکته : زوال خورشید یعنی زمانی که خورشید در وسط آسمان قرار میگیرد و به عبارتی هنگام نماز ظهر می باشد. یعنی برای نیت روزه سنت تا قبل از نماز ظهر فرصت داریم.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …