آیا اگر زن حائض نشانه ی پاکی را نبیند ولی خون هم نداشته باشد می تواند روزه بگیرد؟

برای خانمان در روز هفتم حیض روزه روا است؟ در صورتیکه فرد در دوره های قبلی حیض معمولا در روز هفتم اثری از حیض ببیند.

 

الحمدلله،

روزه و نماز برای زن حائض حرام است؛ به دلیل حدیث عایشه(رضی الله عنها) : پیامبر صلی الله علیه وسلم به فاطمه بنت أبی حبیش فرمود :

(إذا أقبلت الحیضه فدعی الصلاه، وإذا أدبرت فاغتسلی و صلی) «هرگاه مدت حیض فرا رسید نماز را ترک و وقتیکه پایان یافت غسل کن و نماز بخوان». متفق علیه

و از معاذه روایت است : (سألت عائشه فقلت : ما بال الحائض تقضی الصوم و لاتقضی الصلاه قالت : کان یصیبنا ذلک مع رسول الله صلی الله علیه وسلم فنؤمر بقضاء الصوم و لانؤمر بقضاء الصلاه) «از عایشه سؤال کردم چرا حائض روزه را قضا می‌گیرد ولی نماز را قضا نمی‌آورد؟ عائشه گفت : زمان رسول الله صلی الله علیه وسلم،دچار حیض می‌شدیم، به قضای روزه امر می‌شدیم ولی به قضای نماز امر نمی‌شدیم». متفق علیه

از این حدیث چنین برداشت می شود که زنان در هنگام حیض نمی توانند روزه بگیرند بلکه باید بعد از رمضان آنرا قضا کنند.

اما هرگاه زن حائض پاک شد، می تواند نماز بخواند و روزه بگیرد، البته قبل از نماز خواندن لازم است ابتدا غسل بگیرد و در مورد روزه؛اگر قبل از نماز صبح پاک شدند، در آنصورت بر طبق رای جمهور حتی اگر بعد از نماز صبح غسل کنند، باز می توانند آن روز روزه بگیرند. البته بشرطیکه قبل از اذان صبح نیت روزه بکند.

– اما اگر اندکی بعد از نماز صبح پاک شدند، در آنصورت او نمی تواند آنروز را روزه بگیرد.” ( فقه السنه للنساء، شیح محمد بن صالح العثیمین، ص ۱۰۱)

پس اگر زن حائض یا نفساء، اندکی بعد از اذان صبح پاک شد، او می تواند تا انتهای آنروز هم غذا بخورد و هم بنوشد و اگر احیانا شوهرش در سفر بود و آنروز بازگشت درحالیکه روزه نبود، می تواند با زن خود جماع کند.

اما باید حتما نشانه های پاکی بروز کنند وگرنه زن حائض نمی تواند در روز هفتم یا هر روز دیگری، روزه بگیرد. زیرا قرار نیست که مدت قائدگی همیشه هفت روز باشد، ملاک وجوب نماز و روزه بر او بروز نشانه ی پاکی است. پس هرگاه زن حائض پاک شد، باید روزه بگیرد البته طبق شرایط فوق، حال در روز هفتم باشد یا کمتر و یا بیشتر از هفت روز طول بکشد.

برای تفصیل در مورد نشانه های پاک شدن از حیض به فتوای (۴۴۶۹) مراجعه کنید.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …