آیا اکثر دانشمندان دنیا خداناباورند؟

آیا اکثر دانشمندان دنیا خداناباورند؟ آیا دانشمندانی که فرگشت و حتی داروینیسم را قبول دارند خداناباورند؟ آیا داروینیسم (جهش‌های تصادفی و انتخاب طبیعی) میتواند شکل‌گیری موجودات زنده را توجیه کند؟

جامع‌ترین و دقیق‌ترین و معتبرترین نظرسنجی درباره‌ی میزان اعتقاد به خدا در بین دانشمندان توسط دانشگاه هاروارد منتشر شده است. در این مقاله که دانشگاه هاروارد منتشر کرده اعلام شده است:

“تقریبا ۳۷ درصد از دانشمندان آتئیست (خداناباور) یا آگنوستیک (ندانم‌گرا) هستند. ۶۳ درصد از دانشمندان خدا یا  یک قدرت برتر را قبول دارند. (دقت کنید که این آمار متعلق به دانشمندان است نه مردم معمولی)”

 لینک دانلود مقاله‌ای که دانشگاه هاروارد منتشر کرده است:
web.archive.org/web/20100711235435/http://musicology.typepad.com/dialm/files/religions.pdf

آیا دانشمندانی که فرگشت و حتی داروینیسم را قبول دارند خداناباورند؟
 در زمینه‌ی فرگشت دانشمندان به چند دسته تقسیم می‌شوند. دسته‌ی اول دانشمندانی هستند که فرگشت را قبول ندارند و معتقدند که هر خانواده از حیوانات روند شکل‌گیری و کامل شدن مجزا دارند. این دسته از دانشمندان کاملا خداباور هستند. دسته‌ای دیگری از دانشمندان فرگشت الهی را قبول دارند که این دسته از دانشمندان نیز خداباور هستند. یکی از انجمن‌های بسیار قوی که دانشمندان حامی فرگشت الهی در آن حضور دارند Biologos نام دارد.

 لینک انجمن Biologos که دانشمندان حامی فرگشت الهی عضو آن هستند:
www.Biologos.org

دسته‌ی دیگری از دانشمندان فرگشت داروینی (که مبتنی بر جهش‌های تصادفی و انتخاب طبیعی است) را قبول دارند. نکته‌ی جالب اینکه تقریبا نصف دانشمندانی که حامی فرگشت داروینی بودند نیز خداباور هستند. “مرکز ملی آموزش علم” (که در دست لابی‌های آتئیست است و از سرسخت ترین حامیان داروینیسم است) در یکی از همان خبرهایی که از در اوج بودن داروینیسم سخن رانده بود، اعلام کرد:

از هر ۱۰ دانشمند حامی داروینسم، ۴ دانشمند خداباور است. به عبارت دیگر تقریبا نصف دانشمندانی که حامی داروینیسم هستند، کاملا خداباور هستند.
(البته این خبر مربوط به ۲۰ سال پیش است، یعنی زمانی که داروینیسم هنوز در اوج بود و به سطل زباله نپیوسته بود.)

در واقع حتی در داروینیسم هم جایی برای خداناباوران نیست و نصف دانشمندانی که حامی داروینیسم بودند، خود کاملا خداباور هستند و آفرینش را قبول دارند و فقط معتقدند خدا این آفرینش را از طریق فرگشت انجام داده است.
https://ncse.com/library-resource/many-scientists-see-gods-hand-evolution

آیا داروینیسم (جهش‌های تصادفی و انتخاب طبیعی) میتواند شکل‌گیری موجودات زنده را توجیه کند؟
 اگر این سوال را از یک ناباور ایرانی بپرسید، سریعاً لینک‌هایی می‌فرستند و اعلام می‌کنند که همه‌ی دانشمندان دنیا حامی داروینیسم هستند و خلقت و آفرینش را قبول ندارند (و یا می‌گویند طبق پروژه‌ی استیو تعداد دانشمندانی که حامی داروینیسم هستند و اسم آن‌ها استیو است از تعداد مخالفان داروینیسم بیشتر است). اولا همان‌گونه که در بالا نشان داده شده موافقت با فرگشت و حتی داروینیسم هیچ ربطی به خداناباور بودن ندارد و نصف دانشمندان حامی داروینیسم خداباور هستند و آتئیست‌ها حتی در فرگشت و داروینیسم هم جایگاهی ندارند، دوم اینکه تقریبا تمامی لینک‌هایی که ناباوران ایرانی برای نشان دادن میزان حمایت از داروینیسم می‌فرستند متعلق به گذشته و زمانی است که هنوز داروینیسم در دنیا مورد توجه بود. در حال حاضر داروینیسم (جهش‌های تصادفی و انتخاب طبیعی) در دنیا به طور کامل به حاشیه رفته و عملا دانشمندان دیگر داروینیسم را کار آمد نمی‌دانند، تا به آنجا که خوده آکادمی علمی بریتانیا (که عملا معتبرترین نهاد علمی دنیاست) در نشستی که اواخر ۲۰۱۶ برگذار کرد به موضوع  نا کارآمدی داروینیسم و حذف کامل آن پرداخت. (در مکانیزم‌هایی که برای جایگزینی بعد از حذف داروینیسم پیشنهاد داده شده‌اند، جهش‌های تصادفی و انتخاب طبیعی و حتی درخت حیات داروین به حاشیه می‌روند و بسیار به دیدگاه طرفداران طراحی هوشمند نزدیک می‌شود.)

لینک آکادمی علمی بریتانیا که اواخر ۲۰۱۶ حذف کامل داروینیسم را مورد بررسی قرار داده است:
https://royalsociety.org/science-events-and-lectures/2016/11/evolutionary-biology/

همان‌گونه که مشاهده کردید و دانشگاه هاروارد اعلام کرد، اکثریت قاطع دانشمندان خداباور هستند. جالب این‌که حتی داروینیسم هم سودی برای ناباوران ندارد و وقتی یک دانشمند اعلام می‌کند که فرگشت را قبول دارد، به هیچ وجه به آن معنا نیست که خداناباور باشد!

مقاله پیشنهادی

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران @ahlesonnat_com https://t.me/ahlesonnat_com https://t.me/joinchat/AAAAAEL1eveEIme7q2AtCw