آیا ازدواج موقت صاحبش را محصن میکند؟

خداوند می‌فرماید:

« وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاء إِلاَّ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ کِتَابَ اللّهِ عَلَیْکُمْ وَأُحِلَّ لَکُم مَّا وَرَاء ذَلِکُمْ أَن تَبْتَغُواْ بِأَمْوَالِکُم مُّحْصِنِینَ غَیْرَ مُسَافِحِینَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَهً »  [النساء: ۲۴].

ترجمه: ‏ و زنان شوهردار ( بر شما حرام است) مگرزنانی که مالک آنان شده اید. (این) فریضه ی الهی است که بر شما مقرر داشته است. و غیر از اینها ( که گفته شد) برای شما حلال است با اموال خود ( زنان دیگر را) طلب کنید ـ در حالی که پاکدامن باشید و زناکار نباشد ـ پس آن زنانی را که ( به ازدواج در آوردید و) از آنان کام گرفتید، باید مهرشان را به عنوان فریضه ای به آنان بدهید، و گناهی بر شما نیست در آنچه بعد از تعیین مهریه با یکدیگر توافق کنید، بی گمان خداوند دانای حکیم است

در این آیه خداوند «محصنین: طالبان پاکدامنی و عفّت» را آورده است و می گوید با این زنان محصنه و طالب پاکی ازدواج کنید.

حال این سوال پیش می آید که آیا ازدواج موقت، مردان و زنان را محصن می کند؟

 این روایت از وسائل الشیعه حر عاملی جواب این معما خواهد بود.

حر عاملی در  باب ۲ : ثبوت الاحصان الموجب للرجم فی الزنا بأن یکون له فرج حره أو أمه یغدو علیه ویروح بعقد دائم أو ملک یمین مع الدخول وعدم ثبوت الاحصان بالمتعه

روایاتی می آورد از جمله روایت ذیل:

وبالإسناد عن صفوان، عن إسحاق بن عمار، قال: سألت أبا إبراهیم (علیه السلام) عن الرجل إذا هو زنى وعنده السریه والأمه یطؤها تحصنه الأمه وتکون عنده ؟ فقال: نعم، إنما ذلک لأن عنده ما یغنیه عن الزنا، قلت: فان کانت عنده أمه زعم أنه لا یطؤها ؟ فقال: لا یصدق، قلت: فان کانت عنده امرأه متعه أتحصنه ؟ فقال: لا، إنما هو على الشئ الدائم عنده.

 نام کتاب : وسائل الشیعه -الإسلامیه نویسنده : الشیخ الحر العاملی    جلد : ۱۸  صفحه : ۳۵۲

http://lib.eshia.ir/11024/18/352

ترجمه: و با اسنادش از صفوان و او از اسحاق بن عمار میگوید: از أبا ابراهیم (علیه السلام) در مورد مردی سوال کردم که اگر زنا کند در حالیکه کنیزی دارد و می‌تواند با کنیز همبستر شود آیا کنیز او را محصن می‌کند (و باعث حد رجم بر او می‌شود)؟ فرمود: بله. در نزد او چیزی است که او را از زنا بی نیاز می‌کند، گفتم: اگر نزد او کنیزی باشد که فکر می‌کند که اجازه همبستری را به او نمی‌دهد؟ گفت که راست نمی‌گوید، گفتم: اگر زن صیغه ای داشت آیا او را محصن می‌کند (اگر با وجود زن صیغه ای زنا کرد، رجم می‌شود) ؟ فرمود : خیر بلکه این فقط بر امر دائم است.

روایات فراوان دیگری نیز در همین معنا می آورد.

پس آیه ای که شیعه به آن استناد می‌کند، درباره ی ازدواج دائم و یا کنیزان است که محصنین هستند، ولی طبق این روایات و روایات متشابه دیگر در کتب شیعه ، ثابت شد که ازدواج موقت صاحبش را محصن نخواهد کرد و این آیه بر خلاف زعم شیعه هیچ دلالتی بر نکاح موقت ندارد. برای اینکه ازدواج موقت تنها برای دفع شهوت آن هم برای چند ساعتی است و صاحبش را محصن و پاک دامن نمی‌کند.

و اینجاست که بیش از پیش حکمت این روایت آشکار می‌شود که می‌گوید:

أحمد بن محمد بن عیسى فی ( نوادر) : عن ابن أبی عمیر ، عن هشام بن الحکم ، عن أبی عبدالله ( علیه السلام ) فی المتعه قال : ما یفعلها عندنا إلا الفواجر. ـ

نوادر أحمد بن محمد بن عیسى : جلد۸۷ ص ۲۰۰ 

و بحار الأنوار ج ۱۰۰ ص ۳۱۸

http://lib.eshia.ir/11008/103/318

ترجمه: امام صادق می‌گوید:  متعه را جز فاجر ها کسی انجام نمی‌دهد.

پس ثابت شد که ازدواج موقت صاحبش را محصن نمی کند و آیه ۲۴ سوره نساء نیز درباره ازدواج با محصنین می باشد.

این نیز دلیلی دیگر بود بر حرمت ازدواج موقت، بنابر آیه ۲۴ سوره نساء که درباره محصنین صحبت کرده است و نیز آنچه که دربارۀ عدم احصان توسط ازدواج موقت در کتب شیعه آمده است.

نویسنده : مجاهد دین

 

مقاله پیشنهادی

فواید مطالعه

۱- دور شدن وسوسه‌ها و غم واندوه. ۲- پرهیز از فرو رفتن در کارهای بیخود …