آیات طلاق مطابق رأی حضرت فاروق رضی الله عنه

حضرت فاروق رضی الله عنه ازواج مطهرات را نصیحت کرد که از حضرت پیغمبر صلی الله علیه وسلم تقاضای بیجا نکنند و نفقه ای که طاقت بر آن نیست نخواهند، مبادا که این عمل منجر به طلاق‌شان گردد.

همان کلماتی که حضرت فاروق رضی الله عنه در نصیحت به آن‌ها بکار برد، خداوند متعال آن کلمات را بدون کم و کاست در سورۀ تحریم نازل فرمود:

﴿عَسَىٰ رَبُّهُۥٓ إِن طَلَّقَکُنَّ أَن یُبۡدِلَهُۥٓ أَزۡوَٰجًا خَیۡرٗا مِّنکُنَّ مُسۡلِمَٰتٖ مُّؤۡمِنَٰتٖ قَٰنِتَٰتٖ تَٰئِبَٰتٍ عَٰبِدَٰتٖ سَٰئِحَٰتٖ ثَیِّبَٰتٖ وَأَبۡکَارٗا ﴾ [التحریم:۵].

«ای زنان پیامبر گرامی ! اگر پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم شما را طلاق دهد امید می‌رود که پروردگار او در عوض شما، بهترین زن را به او خواهد داد و موصوف به این صفات زنان فرمان برنده، باوردارنده، دعاکننده، توبه‌کننده، عبادت‌گذارنده، و روزه‌گیرنده از بیوه‌زنان و دختران و دوشیزه‌گان».

حضرات مفسرین بطور وضوح بیان فرموده‌اند که حضرت فاروق رضی الله عنه به همین کلمات آیه ازواج مطهرات (رضی الله عنهُنَّ) را نصیحت کرده بود که متعاقب آن آیه فوق نازل گردید.

مقاله پیشنهادی

فضیلت مهاجران و انصار

الله متعال می‌فرماید: ﴿لِلۡفُقَرَآءِ ٱلۡمُهَٰجِرِینَ ٱلَّذِینَ أُخۡرِجُواْ مِن دِیَٰرِهِمۡ وَأَمۡوَٰلِهِمۡ یَبۡتَغُونَ فَضۡلٗا مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَٰنٗا …