آشفتگی در خواب کودکان

بسم الله الرحمن الرحیم
آشفتگی در خواب کودکان

الحمد لله و الصلاه و السلام علی رسول الله صلی الله علیه  وسلم
خواب رحمت و نعمتی از طرف پروردگار جهانیان است ، الله تعالی در سوره الفرقان آیه ۴۷می فرماید : {وَهُوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ اللَّیْلَ لِبَاساً وَالنَّوْمَ سُبَاتاً وَجَعَلَ النَّهَارَ نُشُوراً } (و او خدایی است که شب را برای شما پوشاننده و خواب را راحتی بدن و روز را برای کسب رزق قرار داده است . )
همه دانشمندان بر این مسئله که خواب شب برای صحت و سلامتی بدن انسان بسیار مهم و ضروری است ، اتفاق نظر دارند .
نوزاد در ماههای اول بعد از تولد ، چیزی نزدیک به ۲۲ ساعت می خوابد ولیکن بعضی از اوقات به علتهایی همچون گرسنگی ، تشنگی و یا بیماری و غیره از خواب می پرد
به مرور زمان ساعات خواب کودک کم میشود تا جائیکه در سن شش سالگی به ده ساعت و در نوجوانی به هشت ساعت در روز می رسد .
کودک باید در این ساعت ها خوب بخوابد تا رشد سالمی داشته باشد و از نظر جسمی مشکلی نداشته باشد و تشنجات عصبی دور بماند.
خطاهایی که معمولا دچار آن می شویم :
زمانی که  خواب کودک دیر شود تشنجات عصبی به او دست می دهد ، خصوصا اگر او برای رفتن به مدرسه بیدار می شود و خواب کافی نداشته است ، موجب حواس پرتی  او و خواب رفتگی  در کلاس  درس می شود .
بعضی خوانواده ها برای خواب بچه های خود وقت خاصی را تعیین می کنند به همین جهت به هر قیمتی که شده کودک بایستی سر ساعت تعیین شده بخوابد و این اشتباهی  بس بزرگ است. برای مثال  اگر بچه سرگرم بازی باشد و شما او را مجبور به خوابیدن نمایید یک نوع بی احترامی به او و خورد کردن شخصیت  است و کودک در حال پریشانی و ناراحتی به خواب می رود وباعث میشود  کابوس و خواب های وحشتناک ببیند و از خواب خود احساس راحتی نکند .
بعضی از پدر و مادر برای اینکه با بچه خود بازی کنند و یا اینکه اسباب بازی جدیدی به او نشان دهند او را از خواب بیدار می نمایند  مخصوصا زمانیکه  پدرانی که در طول روز بیرون از خانه مشغول به کار است و فرصتی جزء وقت خواب کودک ، برای دیدن فرزند خود ندارد مرتکب این اشتباه می شوند .  با این کار ، خواب راحت را از کودک سلب کرده ایم و کودک برای دوباره خوابیدن احساس راحتی نخواهد داشت .
بعضی از والدین برای خواب کردن بچه های خود آنها می ترسانند و این بزرگترین اشتیاهی است که پدر و مادر مرتکب می شود .
بعضی از مادران برای خواب رفتن بچه داستانهایی تعریف می کنند که گاها ترسناک  می باشد و تاثیر منفی بر بچه دارد و باعث می شود بچه  در خواب خود کابوس و صحنه های وحشتناک ببیند و خواب راحتی نداشته باشد .
بعضی از خانواده ها دقیقا قبل از خوابیدن مایعات و آب و آبمیوه به بچه می خورانند که این امر باعث شب ادراری در کودکان می شود که بسیاری از خانواده از این مسئله ـ شب ادراری ـ گله دارند.
هنگام خواب  درب اتاق بچه را بر روی او قفل کردن ، خصوصا در شبهای تاریک که تاریکی زیاد در دل بچه ها ترس می اندازد و باعث می شود خواب راحتی نداشته باشند .
عادت ندادن بچه به اینکه خودش تنها بخوابد ، بعضی از خانواده ها به بچه اجازه می دهند در کنار پدر ومادر بخوابند خصوصا بعضی از مادران بچه را تا شش سالگی کنار خود می خوابانند . این اشتباه بزرگی است چون باعث می شود بچه متکی به والدین بار آید و اعتماد به نفس خود را ازدست بدهد .
به همین دلیل تاکید می کنیم که بچه را از سن طفولیت ـ یک سالگی ـ به تنها خوابیدن عادت دهیم تا حس اتکاء به نفس در آنها پرورش یابد .
و در آخر :
بسیاری از مشکلاتی که کودکان و نوجوانان از آن رنج می برند مانند شب ادراری ـ ترس از تاریکی ـ جیغ زدن در خواب ـ خوابیدن در مدرسه ـ عدم تمرکز و حواس پرتی در درس ـ نرفتن به مدرسه و غیره همه اینها بعلت راحت نبودن و کامل نبودن و اضطراب و آشفتگی در خواب آنها می باشد .

مقاله پیشنهادی

زن لباس و زینتش را آشکار نکند

الله می‌فرماید: ﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلنَّبِیُّ قُل لِّأَزۡوَٰجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَآءِ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ یُدۡنِینَ عَلَیۡهِنَّ مِن جَلَٰبِیبِهِنَّۚ ذَٰلِکَ أَدۡنَىٰٓ …