آداب رفتن به مسجد

از ابوقتاده روایت است : پشت سرپیامبر صلی الله علیه وسلم نماز می‌خواندیم (که او) سر و صدای افرادی را شنید، وقتی نمازش را تمام کرد فرمود : (ماشأنکم؟ قالوا : استعجلنا إلی الصلاه، قال : فلاتفعلوا، إذا أتیتم الصلاه فعلیکم بالسکینه، فما أدرکتم فصلوا، و ما فاتکم فأتموا)[۱] «شما را چه شده است؟ گفتند برای رسیدن به نماز عجله کردیم فرمود : این کار را نکنید، هرگاه برای نماز می‌آیید باید به آرامی بیایید، به هر اندازه از نماز رسیدید آنرا بخوانید و هر قدر را که از دست دادید (بعد از سلام دادن امام) کامل کنید».

از ابوهریره روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : (إذا سمعتم الإقامه فامشوا إلی الصلاه و علیکم بالسکینه و الوقار، ولاتسرعوا، فما أدرکتم فصلوا و ما فاتکم فأتموا)[۲] «هرگاه اقامه را شنیدید به سوی نماز بروید و (هنگام رفتن) آرامش و وقار را حفظ کنید و شتاب نکنید به هر اندازه از نماز رسیدید آنرا بخوانید و هر قدر را که از دست دادید (بعداز سلام دادن امام) کامل کنید».

از کعب بن عجره روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : (إذا توضأ أحدکم فأحسن وضوئه ثم خرج عامدا إلی المسجد فلا یشبکن بین أصابعه فإنه فی صلاه)[۳] «هرگاه یکی از شما وضویی کامل گرفت و سپس به قصد مسجد خارج شد، انگشتانش را درهم فرو نکند، چون او در نماز است؟

[۱]) متفق علیه : خ (۶۳۵/۱۱۶/۲)، م (۶۰۳/۴۲۱/۱).
[۲]) متفق علیه خ (۶۳۶/۱۱۷/۲)، این لفظ بخاری است، م (۶۰۲/۴۲۰/۱)، د (۵۶۸/۲۷۸/۲)، ت (۳۲۶/۲۰۵/۱)، نس (۱۱۴/۲)، جه (۷۷۵/۲۵۵/۱).
[۳]) صحیح : [ص، ت ۳۱۶]، ت (۳۸۴/۲۳۹/۱)، د (۵۵۸/۲۶۸/۲).

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …