عمل زمانی مقبول است که خالص باشد و هم درست!

قال الفضیل بن عیاض رحمه الله فی قوله تعالى: «إن العمل إذا کان خالصاً ولم یکن صواباً لم یُقبَل، وإذا کان صواباً ولم ‏یکن خالصاً لم یُقبَل، حتى یکون خالصاً صواباً، قال: والخالص إذا کان لله عز وجل ‏والصواب إذا کان على السنه».

فضیل بن عیاض رحمه الله فرمود: «هرگاه عمل خالصانه برای خدا باشد ولی درست انجام نشود، پذیرفته نمی‌شود. و هرگاه ‏درست انجام شود ولی خالص برای خدا نباشد، باز پذیرفته نمی‌شود، تا آنکه هم خالص باشد و هم درست انجام شود. و فرمود: خالص یعنی آنکه عمل تنها برای خدا باشد و درست یعنی آنکه عمل بر طبق سنت نبوی انجام شود».

[ «جامع العلوم والحکم» ۱/۱۷].

عمل خالص باشد، ولی، درست انجام نگردد مقبول نیست

عمل خالص نباشد، ولی، درست انجام گردد مقبول نیست

عمل خالص باشد، و ، درست انجام گردد مقبول است

خالص یعنی تنها برای الله باشد و درست یعنی بر طبق سنت پیامبر باشد

مقاله پیشنهادی

دو رکعت [نماز] معمولی و با تفکر بهتر از قیام در شب با قلبی غافل می باشد

عنْ عِکْرِمَهَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: «رَکْعَتَانِ مُقْتَصِدَتَانِ فِی تَفَکُّرٍ، خَیْرٌ مِنْ قِیَامِ لَیْلَهٍ وَالْقَلْبُ …