رد شبهه صوفیان

رد شبهه صوفیان جاهل و بی علم دراستناد به حدیث ذیل جهت توسل به ذات پیامبر صلی الله علیه وسلم

ما من أحدٍ یسلِّمُ علَیَّ إلَّا رَدَّ اللهُ عَلَیَّ رُوحِی حتَّى أرُدَّ علیه السلامَ .

هیچ مسلمانی نیست که بر من سلام کند
مگر اینکه خداوند روحم را به من باز می گرداند تا جواب سلامش را بدهم.

الراوی: أبو هریره
المحدث:ابن تیمیه – المصدر: اقتضاء الصراط المستقیم – الصفحه أو الرقم: ۲/۱۷۳٫

الدرجه: على شرط مسلم.

پاسخ به این شبهه را از چند وجه بررسی خواهیم نمود
ان شاءالله.

اولا اگر بادقت به حدیث مورد موردنظر بنگریم بلافاصله شبهه این جهال نقش برآب خواهد شد.

درحدیث مذکور؛ رسول الله ﷺ ازبیان این سخن هدفی را درنظر داشته اند که اگر صوفیان نادان آن هدف را درک میکردند ، دیگر جرات به ذکر این گونه شبهات و استناد به این حدیث برای توجیه توسل غیر شرعی را نداشتند.

اما همیشه تعصب و جهل چشم انسان را از دیدن حق و حقیقت
و فهم صحیح قرآن و سنت کورمیکند ؛چنان که امام علی رضی الله عنه فرمودند:

حب الشیء یعمی ویصم.

یعنی: تعصب ، چشم و گوش انسان را از(دیدن وشنیدن حق)، کرو کور میکند.

علی ای حال…

اگر به موضوع اصلی بازگردیم میبینیم که هدف ومقصود رسول الله ﷺ از بیان این سخن که میفرمایند:

هیچ مسلمانی نیست که بر من سلام کند مگر اینکه خداوند روحم را به من باز می گرداند…

تنها و فقققط یک چیز بیشتر نبوده و نیست. و آن اینکه در همین حدیث جواب تصوف جاهل را میدهد ومیفرماید:
(…حتَّى أرُدَّ علیه السلام)

یعنی: تا اینکه جواب سلامش را بدهم.

پس ای صوفیان جاهل بدانید وبفهمید که نگاه و دید شما نسبت به نصوص شرعی تا چه اندازه قاصر است و کوته فکری شما درهمین جا آشکار میگردد.

درست است که رسول الله ﷺ فرمودند:
روحم به من بازمیگردد….

اما سوال اینجاست که:چرا؟

تا اینکه صوفیان جاهل به من توسل کنند و مرا به جای پروردگار یکتا بخوانند؟؟

نخیر…. دریغا و افسوس برای شما…
بلکه فرمودند: روحم به من باز میگردد
تا اینکه جواب سلامش را بدهم.

ولاغیر….

آیا شما جهال کوته فکر تا به حال به خدمت این آیه نرفته اید که میفرماید:

إِنَّکَ مَیِّتٌ وَإِنَّهُم مَّیِّتُونَ.

(ای محمدﷺ) تو خواهی مرد
و ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻣﺮﺩ!(۳۰)زمر

واگر چنین است و پیامبر گرامی
ﷺ وفات نموده اند پس آیاتی که قبلا در بطلان صحت به فریاد طلبیدن غیرالله و توسل ناشرعی را ذکر کردیم ؛دوباره یادآور میشویم باشد که پند گیرید.

اکنون چند سوالی را از صاحبان عقل و خرد میپرسیم:

آیارسول الله ﷺ وفات یافته اند؟
پاسخ:بله.
دلیل: إِنَّکَ مَیِّتٌ /
(ای محمدﷺ) تو ﻣﻰ ﻣﻴﺮﻯ

پس:
وَمَا أَنتَ بِمُسْمِعٍ مَّن فِی الْقُبُورِ

ﻭ ﺗﻮ ﻧﻤﻴﺘﻮﺍﻧﻰ ﺳﺨﻦ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮔﻮﺵ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻗﺒﺮﻫﺎ ﺧﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﺑﺮﺳﺎﻧﻰ!(۲۲)فاطر

إِنَّکَ لَا تُسْمِعُ الْمَوْتَىٰ.

ﺗﻮ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﻰ ﺳﺨﻨﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮔﻮﺵ ﻣﺮﺩﮔﺎﻥ ﺑﺮﺳﺎﻧﻰ

آیا تاکنون درجایی شنیده یا خوانده اید که رسول الله ﷺ چیزی را خلق کرده باشند یا به طور دقیق از زمان فرارسیدن قیامت خبرداده باشند؟
پاسخ:خیر.

پس:

{وَالَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ لَا یَخْلُقُونَ شَیْئًا وَهُمْ یُخْلَقُونَ}.

وکسانی ﺭﺍ ﻛﻪ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ الله ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ﭼﻴﺰﻯ ﺭﺍ ﺧﻠﻖ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﺑﻠﻜﻪ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻫﻢ ﻣﺨﻠﻮﻗﻨﺪ. (۲۰)نحل

{أَمْوَاتٌ غَیْرُ أَحْیَاءٍ وَمَا یَشْعُرُونَ أَیَّانَ یُبْعَثُونَ}.

ﺁﻧﻬﺎمردگانند وزنده نیستند، ﻭ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﺩﺭ ﭼﻪ ﺯﻣﺎﻧﻰ ﻣﺤﺸﻮﺭ و مبعوث ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ.(۲۱)نحل

آیا رسول الله ﷺ مانند ما انسانی عادی بودند؟!
پاسخ:بله
دلیل:

{قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُکُمْ}.
(ای محمد ﷺ ) ﺑﮕﻮ ﻣﻦ ﻓﻘﻂ ﺑﺸﺮﻯ ﻫﺴﺘﻢ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺷﻤﺎ (۱۱۰)کهف

پس:

{إِنَّ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ عِبَادٌ أَمْثَالُکُمْ}.
ﺁﻧﻬﺎﺋﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ الله یه فریاد ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻴﺪ ؛ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﻰ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺧﻮﺩ ﺷﻤﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ،…(۱۹۴)اعراف

اما این حدیثی که شما جاهلان به آن متمسک میشوید فقط یکی از اعجاز های رسول الله ﷺ را یادآوری میکند نه چیزی دیگر… آنگونه که شما به هر چیزی متمسک میشوید برای اثبات توسل ناشرعی.
و این شبهات جاهلانه شما نمیتواند ثوابت قرآنی را تغییردهد یا مردود کند چنان که دیدیم به فریاد خواندن غیرالله بنابرنص صریح قرآن جایز نمیباشد! بلکه شرک وکفراست و فرد را ازدایره اسلام خارج میکند.

و نکته مهم دیگری که باید بدانید این است که اگر ما احادیث را درکنارهم قراردهیم وجمعی بین این احادیث داشته باشیم؛ خواهیم دید که این حدیث حالت استمرار و دائمی ندارد بلکه در احادیث دیگری چنین فرموده اند:

«أکثروا علیَّ من الصلاه یوم الجمعه فإن صلاتکم تبلغونی.»

«روز جمعه زیاد بر من صلوات بفرستید، چونکه صلواتتان را به من میرسانند.»

پیامبر فرمود: صلوات بر من بفرستید که آن را به من میرسانند،
(فإن صلاتکم تبلغونی )
نه اینکه من آن را میشن/وم.

ودر حدیثی دیگرمیفرماید:
«إن لله ملائکه سیاحین فی الأرض یبلغونی عن أمتی
السلام»
«همانا خدوند ملائکه هایی دارد که در زمین میگردند و سلام امتم را به من میرسانند.»

شارح این حدیث که امام احمد و نسائی سند صحیح آن را روایت میکنند،
میگوید: سپس ملائکه سلام را میرسانند، تا اینکه پیامبر بشنود، پس اگر پیامبر میشنید، چه نیازی به ملائکه ی رساننده صلوات بود؟!!!

ودر حدیثی دیگر میفرماید:
( ما من أحد یسلم علی إلا رد الله علی روحی حتى أرد علیه )
کما عند أبی داود
هذا الحدیث حدیث صحیح ,
وصححه الألبانی رحمه الله

دراین حدیث میفرماید:
الله تعالی روحم را به من (بازمیگرداند)

یعنی چه؟؟

یعنی من از سلام کردن های شما بی خبربوده و اطلاعی ندارم تا اینکه پروردگار، روحم را به من بازمیگرداند و من جواب سلام را میدهم.

این امور مربوط به عالم غیب بوده و ما حق نداریم (آنگونه که صوفیان به توضیح نادرست این چنین قضایایی مشغول گشته اند) ، بپردازیم. بلکه ایمان به عالم غیب و بالاخص عالم “روح” به صورت اجمالی میباشد نه تفصیلی… پس برما واجب است که درباره آنها سکوت اختیار کنیم.

چنان که الله تبارک وتعالی میفرمایند:

{وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَمَا أُوتِیتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلًا}.

ﺍﺯ ﺗﻮ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ “ﺭﻭﺡ” ﺳﺆﺍﻝ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ، ﺑﮕﻮ: ﺭﻭﺡ ﺍﺯ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺟﺰ ﺍﻧﺪﻛﻰ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﺍﺩﻩ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ ؟(۸۵)اسراء

پس ایمان به امور غیب بالاخص عالم (روح) به صورت مجمل میباشد نه مفصل.

ما حق نداریم در مسائل و اصول شرعی دخالت کرده و نظریه پردازی کنیم و سلایق شخصی خود را بدون دلایل قطعی از کتاب وسنت به کار گیریم.

پس که چنین است؛ درمورد حدیثی که آقایان صوفی ذکر کردند؛ تا حدی که رسول الله ﷺ آنرا بیان نموده اند قبول داریم و به آن ایمان می آوریم.
نه چیزی به آن می افزاییم و نه چیزی ازآن می کاهیم.

زیرا الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَمَا أُوتِیتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلًا.

ﺭﻭﺡ ﺍﺯ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺟﺰ ﺍﻧﺪﻛﻰ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﺍﺩﻩ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

پس ما تا این حد ازحدیث برداشت میکنیم که رسول الله ﷺ هدف از بازگشت روح به خودشان را تنها جهت رد سلام بیان فرموده اند. نه چیزی دیگر….

مسئله آخر این است که شما صوفیان تا اکنون به این نکته مهم پی نبرده اید که بنابر این قاعده اصولی که میفرماید:
الاصل فی عبادات التحریم الا بدلیل من الکتاب والسنه.

عبادات در دین توقیفی هستند و ما حق نداریم از نزد خودمان آستین بالازده و شروع به انجام عبادت (و توسل ناشرعی و…) بزنیم! مگر با دلیلی از قرآن وحدیث.
آیا نمیدانید که این خصلت نصاری میباشد، که از روی بی علمی و جهالت عبادت میکنند؟!!

والله اعلم وصلی الله علی نبینامحمد ﷺوعلی آله الطیبین الطاهرین وعلی صحابته الکرام اجمعین

از الله بترسید و توبه کنید
ایها الجاهلون…
انه هوالتواب الرحیم

اللهم رب جبریل ومیکائیل واسرافیل فاطرالسماوات والارض عالم الغیب والشهاده انت تحکم بین عبادک فیما کانوا فیه یختلفون اهدنا لما اختلف فیه من الحق باذنک انک تهدی من تشاءالی صراط مستقیم.

مقاله پیشنهادی

نقد و بررسی احادیثی بی‌اساس پیرامون حالات مردگان در قبر

برخی از کتاب‌های شیخ‌الاسلام ابن تیمیه رحمه‌الله‌علیه را در خصوص حرف زدن مردگان خوانده‌ام، ایشان …