توحید حاکمیت در هر لحظه زندگی مسلمانان می درخشد

شیخ الإسلام ابن تیمیه رحمه اللّٰه می فرمایند :

” لیس لأحد أن یحکم بین أحد من خلق الله؛ لا بین المسلمین، ولا الکفار، ولا الفتیان، ولا رماه البندق، ولا الجیش، ولا الفقراء، ولا غیر ذلک؛ إلا بحکم الله ورسوله، ومن ابتغى غیر ذلک؛ تناوله قوله تعالى: أَفَحُکْمَ الْجَاهِلِیَّهِ یَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُکْمًا لِّقَوْمٍ یُوقِنُونَ [ المائده:۵۰ ] ، وقوله تعالى: فَلاَ وَرَبِّکَ لاَ یُؤْمِنُونَ حَتَّىَ یُحَکِّمُوکَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لاَ یَجِدُواْ فِی أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَیْتَ وَیُسَلِّمُواْ تَسْلِیمًا [ النساء:۶۵ ] ؛ فیجب على المسلمین أن یحکِّموا الله ورسوله فی کل ما شجر بینهم.”

[ مجموع الفتاوى : ۳۵/ ۴۰۷-۴۰۸ ]

ترجمه : “برای هیچ احدی روا نیست در میان مردم قضاوت کند مگر اینکه – باید – به حکم الله و رسولش قضاوت کند ، حال چه میان مسلمانان قضاوت کند یا کفار و یا کودکان ، یا تفنگچیان و سپاهیان ، ویا فقیران و … و هر کس غیر از این را انجام داد * مشمول این آیات الهی قرار می گیرد : أَفَحُکْمَ الْجَاهِلِیَّهِ یَبْغُونَ ۚ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُکْمًا لِقَوْمٍ یُوقِنُونَ [ مائده : ۵۰ ]

ترجمه : “آیا آن ها حکم جاهلیت را می خواهند؟! چه کسی بهتر از الله، برای گروهی که یقین دارند، حکم می کند؟!”

واین فرموده : فَلَا وَرَبِّکَ لَا یُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ یُحَکِّمُوکَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لَا یَجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَیْتَ وَیُسَلِّمُوا تَسْلِیمًا [ نساء : ۶۵ ]

ترجمه : “نه، سوگند به پروردگارت که آنها ایمان نمی آورند، مگر اینکه در اختلافات خویش تو را داور قرار دهند، و سپس از داوری تو، در دل خود احساس ناراحتی نکنند و کاملاً تسلیم باشند.”

پس بر مسلمانان واجب است که الله و پیامبرش را در هر اختلافی که میانشان رخ می دهد حکم قرار دهند.”
* نکته : این الفاظ عام هستند و در هنگام تطبیق قواعد و اصول خاص خود را می طلبند ، پس مومنان باید از قضاوت ناآگاهانه برحذر باشند .

مقاله پیشنهادی

و من گفتم کسی بمیرد و همتایی برای پروردگار فرا نخوانده باشد

التوحید الخالص لله تعالی عنْ شَقِیقٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ: النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ …